Munskänkarnas 2-betygsprov 16.3.2013

Jag har under hösten 2012 och våren 2013 deltagit aktivt i Munskänkarnas vintubildning. På hösten gick jag 1-betygskursen och nu på våren har jag jag gått druvkursen som ordnats av Helsingin Munskänkarna. På uppmaning av kursledaren beslöt jag mig för att prova att gå på 2-betygstenten som ordnas en gång per år. Jag hade egentligen inte några större förhoppmningar att klara av den, men medan jag satte mig in i teorin blev jag alltmer övertygad att jag nog vill klara av den delen. Teorin till 2-betygsprovet består bland annat av Munskänkarnas vinbok samt Hugh Jonsons stora vinatlas. Området som behandlas är vin och vinodling i hela världen.

Den 16.3.2013 klockan 11.30 var det dags. I år var det endast två deltagare från Helsingin Munskänkarna som deltog i teoriprovet. När jag fick provet framför mig verkade det näst intill omöjligt att klara av, men småningom kändes det i alla fall som det skulle finnas en möjlighet att det går vägen. 1h och 30 minuter senare var jag rätt så nöjd och jag tror nog att det finns en chans att jag klarade det. Resultaten kommer senare, kanske i början av juni.

Det praktiska provet bestod av tre vita och fyra röda vin där man skall bestämma druva, land samt område som vinet kommer ifrån. Här hade jag egentligen inga större förhoppningar att klara av det, men det var bra träning inför nästa år då jag skall göra det på nytt. I det praktiska provet fanss vin från klassiska områden, men där fanns också en Corvina baserad Valpolicella som var svår att känna igen åtminstone för mig.

Jag lärde mig i alla fall en hel del av det här och ser redan fram emot provet nästa år då jag skall försöka göra praktiska delen på allvar. Om jag nu redan klarar av teoridelen är jag mer än nöjd!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

