Munskänkarnas druvkurs

Jag har deltagit i Munskänkarnas druvkurs som arrangerats av Helsingin Munskänkarna. Druvkursen är ett mellansteg mellan 1-nivå och 2-nivå och under kursen har den största vikten lagts vid praktisk provning. Vi har också fått lära oss hur man producerar vin samt vilka faktorer som påverkar vinet. Målet med kursen är att lära sig känna igen vin som gjorts på de vanligast druvorna. 

Provet hade vi 15.4.2013 i Esbo. Första delen bestod av teori och därefter var det dags för den praktiska delen. Det som man visste på förhand var att följande druvor fanns med: Chardonnay, Riesling, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir och Syrah. Här gällde det sedan att känna igen vilket vin som fanns i vilket glas, dvs det var en blindprovning där man skulle para ihop vinet med rätt druva. Under kursen hade jag haft störst problem med Riesling och Chardonnay samt Cabernet Sauvignon och Syrah. Under de två sista gångerna hade jag i alla fall lyckats få alla rätt så jag hoppades att det skulle lyckas i provet också. 

När vinerna var upphällda började allvaret. Det var genast lätt att bestämma Sauvignon Blanc samt Pinot Noir, men de andra tog litet mera tid. Men jag var ganska säker vad som fanns i glasen efter en kort tid. Syrah vinet var riktigt intressant och för att bestämma det hade jag till och med nytta ev teorin som vi lärt oss.

Följande vin fanns i glasen:

Glas 1: Vicarage Lane Marlborough Sauvignon Blanc, Marlborough, Nya Zealand,   11.99 €

Glas 2: Schloss Schönborn Rheingau Riesling Trocken, Rheingau, Tyskland, 9.99 €

Glas 3: La Chablisienne Chablis ”le finage”, Chablis, Frankrike, 15.99 €

Glas 4: Waipara Hills Central Otago Pinot Noir, Central Otago, Nya Zealand, 12.88 €

Glas 5: Chapoutier Les Meysonniers, Rhone, Frankrike, 20.00 €

Glas 6: Bogle Cabernet Sauvignon, Kalifornien, USA, 15.43 €

De här var riktigt bra vin till det här provet och jag hade inte så svårt att hitta rätt druva. Syrah vinet var kanske det mest speciella, men där fanns nog tydliga inslag av Syrah i alla fall. 

Jag lyckades få alla vin rätt och är riktigt nöjd med resultatet. Jag har inte ännu fått veta om jag klarat teoriprovet, men på förhand var jag mera rädd för den praktiska delen, så jag är i alla fall nöjd att den gick bra. 

Det här inlägget postades i Munskänkarna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

