Monopol och en arg agent

Som alla vet så styrs alkoholhandeln i Finland av Alko som har monopolställning. Efter Finlands inträde i EU så har det dock förändrats en del och därmed är det numera tillåtet att köpa alkoholhaltiga drycker från utländska nätbutiker och producenter. Det här gör det möjligt för mig som vinvän att beställa sådana vin som jag vill ha och om man följer alla regler så uppstår inga problem.

Under tiden vi bodde i Italien besökte vi vingårdar både i Italien och Frankrike och därför har jag nu några producenter som jag känner till och som jag litar på. Därför bestämde jag mig nyligen att beställa vin från en vingård i Piemonte. Jag kontaktade dem och de meddelade att det går bra att beställa direkt via dem och de sköter om alla avgifter, tull mm. De meddelade också importören här i Finland och sade att han kan ge mera information vid behov. Allt väl så här långt och jag gjorde beställningen och valde fem olika vin från deras sortiment.

Dagen efter att jag gjort beställningen kontaktade mig importören och han skällde totalt ut mig för att jag beställt vinen av producenten direkt och inte via honom. Han påstod att jag borde ha köpt via Alko och att det var totalt fel att beställa via producenten. Till saken bör nämnas att man tidigare har fått köpa ett av vinen jag beställt via Alko och till dubbelt pris. För tillfället finns vinet inte till salu eftersom det tagit slut till jul, men det hörde enligt honom inte till saken trots att han visste om det. Jag blev mycket överraskad och arg efter samtalet och det var tydligt att jag hade trampat på hans ömma tår. Jag var ännu efter samtalet i kontakt med honom och det största problemet var att jag borde ha kontaktat honom och sagt att jag för eget bruk tänker importera samma vin som han tar in till restaurangförsäljning.

Enligt den finska lagen är det tillåtet att köpa direkt från producenten, men enligt agenten i Finland är det moraliskt fel att göra det på det här sättet. Vad skall man då dra för slutsatser av det här? Monopolet fungerar överlag bra, speciellt då man får beställa själv utan problem. Det som jag i alla fall inte hade väntat mig var importören skulle kontakta mig och skälla ut mig för det. Ur business synvinkel tycker jag i alla fall att det vore bättre för honom om jag köper samma vin som han importerar, sedan bjuder jag det åt mina vänner och slutligen går de kanske till Alko och köper av det vin som han importerar. Men så här tänkte importören tydligen inte, utan han ansåg att jag inte följt god ton och businesshyfs. Frågan som kvarstår är, vad hade han egentligen med det gär att göra? Jag anklagar inte egentligen monopolet för det här utan problemet var nog något annat.

Som kuriositet kan nämnas att importören i fråga importerar också andra vin, bland annat ett som jag skrivit om här tidigare och gett bra poäng.

Det här inlägget postades i Barbaresco, Italien, Piemonte. Bokmärk permalänken.

Kommentera

