Gaun Chardonnay

Jag har länge haft en tanke om att varje vin som vi dricker skall vara en upplevelse. Vinet som vi drack fredagen 10.5.2013 är definitivt en upplevelse för den här flaskan innehåller många minnen.

I fredags gjorde vi en Italien-inspirerad Frittata. Ägg är kanske inte det första som man tänker hör ihop med vin, men till vår Frittata med svamp och sparris samt Prosciuotto Crudo och Creme Fraiche röra passade det utmärkt med ett vitvin. Jag valde ett Italienskt Chardonnay som är gjort av Tenuta Lageder. Vinet i fråga var Gaun Chardonnay 2009. Det var ljusgult med isnlag av tropiska frukter och hade en elegant smak. Vinet passade utmärkt til maten och när jag köpte det 2011 kostade det drygt 10 €.

Vad var då upplevelsen med det här vinet? Jo, jag kommer än i dag ihåg när jag köpte det. Under tiden vi bodde i Milano brukade vi gå till marknaden varje lördag för att köpa frukt och grönsaker. På marknaden fick man köpa det mesta till en liten slant och det var en upplevelse i sig. Vi var ofta där tillsammans med hela familjen och där var proppfullt med folk. Ofta var vi tvungna att köpa hela kilon av allting, i alla fall till den början tills vi lärde oss vad ett halvt kilo var på Italienska. Det stora problemet var att orka bära hem allting och ofta hade vi ryggsäckar samt barnkärran fylld med zucchini, bönor, potatis, apelsiner, pesika mm.

En lördag när vi var på väg hem tänkte jag att jag skulle ta en sväng via vinbutiken Vini I Sapori som låg på samma gata som marknaden. När jag kom in visade det sig att man fick provsmaka på vitvin från Tenuta Lageder. Jag smakade på några vin och trots att de inte talade engelska och jag mycket litet italienska klarade vi oss bra. Jag köpte slutligen några flaskor vin för senare konsumption.

Nu i fredags när vi öppnade flaskan började jag berätta historien för familjen och plötsligt var vi alla tillbaka i Milano igen trots att det gått nästan två år sedan vi flyttade hem igen. I det här fallet var det ett enkelt vin och enkel mat, men det uppfyllde alla krav på en upplevelse och här kan man nog säga att upplevelser kan vara fast i så litet.

Gaun

Gaun Chardonnay 2009 (Copyright)

Det här inlägget postades i Chardonnay, Italien, Milano, Tenuta Lageder, Uncategorized, Upplevelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

