Bruno Rocca

Lördagen 18.5 var det dags för två viktiga händelser.

För det första mötte Finland Sverige i ishockey vm:s semifinal i Globen i Stockholm och för det andra var det ESC Final från Malmö.

Vi firade de här händelserna med att bjuda hem goda vänner till oss. Till maten valde jag vin från Bruno Rocca i Piemonte i Italien. Det var ett enkelt Barbera d’Alba från 2009. Vi gjorde enkel mat bestående av hamburgare med sallad, tomat, bacon och hemgjord hamburgerdressing. Det här fungerade riktigt bra med Barberan och jag blev nästan litet överraskad hur hög klass det här vinet håller. Jag har någon flaska i källaren och kommer nog att hålla kvar den där ännu i ett par år till. Jag vet inte om vinet blir bättre, men jag tror i alla fall inte att det blir sämre.

Bruno Rocca

Bruno Rocca

Vem är då Bruno Rocca? Jag kom i kontakt med dem under tiden vi bodde i Milano. Jag köpte Wine Spevtator från en bokhandel där man fick engelskspråkiga tidningar och då råkade där av en händelse vara en artikel om Piemonte och Barolo och Barbaresco. Jag lusläste artikeln för vi hade funderat på att besöka Piemonte och i artikeln nämndes det bl.a. Bruno Rocca. Jag tog kontakt med dem och de svarade nästan genast att vi var mer än välkomna för att besöka deras vingård. När vi väl åkte dit var det helgdag, men Bruno Roccas dotter Luisa Rocca tog emot oss och visade oss runt samt ordnade en förträfflig vimprovning. Jag vill ännu i dag rikta ett stort tack till Luisa den gästvänlighet hon visade oss!

I dagens läge odlar Bruno Rocca cirka 15 hektar mark främst i Neive och Treiso i Piemonte. De fokuserar sig på Barbraesco, men gör också Barbera d’Alba, Barbera d’Asti, Nebbiolo da Barbaresco, Dolcetto samt Chardonnay i små mängder. Familjen består av Bruno samt hans barn Francesco och Luisa. De gör mycket högklassiga vin och deras Barbaresco har belönats med bra poäng i Wine Spectator samt tre glas i Gambero Rosso. Jag kan varmt rekommendera deras vin. Det har funnit ett till försäljning i Alko, men det är slut för tillfället. Om man vill går det alldeles utmärkt att beställa direkt från dem till Finland och till ett mycket lägre pris än Alkos pris.

Det här var igen ett ganska vardagligt vin, men för mig en stor upplevelse då vi besökt deras vingård och hört deras historia.

Det här inlägget postades i Italien, Milano, Piemonte. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bruno Rocca

  1. Ping: Huippu Barbera / Toppen Barbera | Jans vinblogg

Kommentera

