Alkos nyheter Maj 2013

Torsdagen 23.5 testade jag Alkos nyheter tillsammans med Helsingin Munskänkarna. På agendan fanns mousserande vin, vitvin samt rödvin.

Mousserande nyheter

Mousserande nyheter (Copyright Leena Laasonen)

Vita och röda nyheter

Vita och röda nyheter (Copyright Leena Laasonen)

Mousserande vin

Christian de Montaille Brut 19.98 € Champagne, Frankrike

Contratto for England Pas Dosé 35 € Italien

Vitvin

Bernard-Massard Auxerrois 12.90 € Luxemburg

Château Vartely Sauvignon Blanc 9.98 € Moldavien

Assyrtiko 10.21 € Grekland

Rödvin

Cline Ancient Vines Mourvèdre 14.20 € USA

Cantine Salvatore Rutilia 19.83 € Italien

Ikon Cabernet Franc Evangelista 24.90 € Ungern

Masi Tupungato Corbec 29.20 € Argentina

De här vinen som fanns med på tastingen var verkligen intressanta. Vid den här tiden på våren då det ordnas mycket studentkalas mm brukar Alko normalt komma ut med en billig champagne på marknaden. Det här var ett riktigt bra alternativ, men enligt min åsikt finns det mousserande vin i Alko som är billigare och bättre. Det var inget direkt fel på den här champagnen, men det saknades dock de egenskaper som jag tycker om hos champagne. Det mousserande vinet från Italien var riktigt intressant, men jag tror inte att det kommer att klara sig på den finska marknaden. Det finns trots allt inte så många som är beredda att betala 35€ för ett mousserande vin.

De vita vinen var intressanta på det sättet att här fanns ett Auxerrois vin från Luxemburg, ett Sauvignon Blanc från Moldavien samt ett Assyrtiko från Grekland. Jag hade egentligen ingen favorit av de här, men om jag måste välja någon så var den bästa i mitt tycke Auxerrois-vinet från Luxemburg. Jag antar att det finns potential i vinen från Moldavien samt Grekland, men på basen av de här erfarenheterna lämna jag helst dem i hyllan på Alko. Om man gör grekisk mat så kan Assyrtikon vara ett bra alternativ. Vinet från Luxemburg är inte heller någon favorit och jag skulle inte heller köpa det fårn butiken, inte till det här priset i alla fall.

De röda vinen var alla bra. Min personliga favorit var nummer fyra dvs Masis vin från Argentina. Men här tycker jag nog att alla är värda att prova på. Speciellt Cabernet Francen från Ungern håller mycket hög klass och om man normalt associerar till Magyar Féher Bor från Ungern så är vi nog långt borta från den så vi talar om det här vinet.

Som sammanfattning så måste man i alla fall säga att det finns ett stort utbud på Alko om de lyckas komma över vin som de här. De vita vinen gjorde inga större intryck, men på basen av de röda så kan jag i alla fall rekommendera er att testa på något nytt.

Det här inlägget postades i Alko, Argentina, Grekland, Helsingin Munskänkarna, Italien, Luxemburg, Moldavien, Ungern, USA. Bokmärk permalänken.

Kommentera

