Bruno Rocca Barbaresco Rabajà 2008

I går kunde jag inte vänta längre. Jag har tidigare skrivit om Bruno Rocca och om att vi besökt dem samt provat vin hos dem. Nu ville jag äntligen prova något av de vin som funnits hemma i källaren i ett par år. Optimalt vore att vänta ännu 5-10 år, men enligt Robert Parker skall vinet vara drickbart redan nu. Vinet har fått 92 poäng av Robert Parker. Det är gjort av 100% Nebbiolo och kommer från Rabajà i byn Barbaresco. Produktionen är 38-40 hl/hektar och vinrankorna är i medeltal 35-40 år.

Färgen är ännu djup och intensivt röd och det finns egentligen inte inslag av den tegelröda färg som brukar synas redan efter några år. I doften finns tydliga inslag av röda bär såsom körsbär och kanske hallon. Smaken fyller hela munnen och där finns mycket tanniner, men trots att det finns tanniner så börjar de redan rundas av och vinet är redan drickbart. Eftersmaken är lång och det här är ett riktigt bra vin. Bruno Rocca har under senare år fått bra poäng både av Wine Spectator och Robert Parker och jag håller helt med. De gör bra vin. Jag smakade på det här vinet senast år 2011 och det märks också tydligt att det blivit rundare och tanninerna är redan så runda att vinet går bra att dricka redan nu. Men det lönar sig i alla fall att vänta ett par år till. Då tror jag att upplevelsen kommer att vara ännu större än nu.

Vi drack vinet tillsammans med Italien inspirerad mat såsom mozzarella, bönör, stelt biff med örter och det fungerade utmärkt. Jag var rädd att vitlöken skulle köra över vinet, men så var inte fallet utan det blev en harmonisk upplevelse.

Bruno Rocca Barbaresco Rabajà 2008

Det här inlägget postades i Barbaresco, Italien, Milano, Piemonte, Upplevelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

