Jul

Julen är förbi och nu är det dags att göra ett sammandrag över vinen vi drack. Vi firade juldagen traditionsenligt hemma hos oss och jag hade i år igen försökt välja vin som skulle passa till maten.

Som aperitif bjöd vi på Blossa glögg. Det var 2012 versionen eftersom vi hade kvar ett par flaskor från förra året.

Förrätten bestod av skagenröra på skärgårdsbröd enligt ett recept i nyaste Viinilehti, kallrökt lax, gravad lax, laxmousse och rökt sik från Åkerfelts fisk samt kokt potatis. Till förätten hade jag valt ett vitvin från Chablis. Det var La Chablisienne Chablis ‘le finage” 2012. Det finns till salu på Alko för ett pris på 16.38 €. Vinet hade hög syra, var relativt fruktigt och jag tycker att det passade riktigt bra med maten. I alla fall till mörka brödet med skagenröra var det utmärkt. Jag vill också här tillägga att fisken och laxmoussen jag köpte från Åkerfelts fisk var alldeles utmärkt god. Om ni rör er i Sibbo så kan jag varmt rekommendera att köpa fisk av dem.

Varmrätten bestod av kålrotslåda, potatislåda, leverlåda och julskinka. Till varmrätten hade jag valt ett rödvin från Toscana. Vinet i fråga var Le Volte 2011 och det finss tillgängligt på Alkos beställningssortiment och kostar 22.90 €. Jag hade egentligen tänkt mig ett rödvin från Valpolicella, men efter att ha diskuterat med försäljaren på Alko bestämde jag mig för att ta risken att prova på något annat. Vinet produceras av Ornellaia och görs av 50% Merlot, 30% Sangiovese och 20% Cabernet Sauvignon. Jag öppnade vinet några timmar på förhand och det var trots sin unga ålder riktigt drickbart. Tanninhalten var inte för hög och vinet var relativt fylligt med inslag av kryddor och körsbär. Det var vårt att ta risken för vinet fungerade faktiskt riktigt bra till julmaten. Det sägs att det egentligen inte finns bra vin till den finska julmaten och det stämer säkert, men det här var ett bra val och jag är riktigt nöjd att jag vågade prova något som jag inte hade tänkt från början.

Efterrätten bestod av en cheesecake serverad i glas. Jag hade blandat Philadelphiaost, visgrädde, hallon och litet socker och byggde sedan upp det tillsammans med smulade pepparkakor i glas. Till efterrätten serverade jag Lenz Moser Prestige Trockenbeerenauslese 2011. Också det hrä vinet finns till salu på Alko till ett pris av 17.48 €. Vinet kommer från Burgenland i Österrike. Det innehåller 150 g/l socker och hade syror somn passade bra till efterrätten. Det här var också ett relativt bra val, kanske blev det litet väl mäktigt i kombination med efterrätten. Jag hade från början trott att efterrätten skulle vara litet lättare, men så var inte fallet, inte i alla fall efter all annan julmat som vi ätit redan då.

Överlag måste jag i alla fall säga att vinvalen till julmaten lyckades bra och harmonin mellan mat och vin fungerade bra. Trots att flera av våra gäster normalt brukar dricka julöl till maten så drack alla endast vin och dte kändes också bra.

Jul 2013

Det här inlägget postades i Alko, Åkerfelts fisk, Österrike, Chardonnay, Frankrike, Italien, Jul, Toscana. Bokmärk permalänken.

Kommentera

