2-betygsprovning

Torsdagen 9.1 var det dags att börja träna inför Munskänkarnas 2-betygsprov som hålls 15.3.2014. Vi träffades i Munksnäs och stämningen var på topp. Målet med provningarna som kommer att hållas några gånger innan provet är att lära känna igen druva, land och område. Den här gången provade vi fyra vita och fyra röda vin. På förhand fick vi veta att det fanns Chardonnay, Sauvignon Blanc, Riesling, Pinot Noir, Syrah/Shiraz och Cabernet Sauvignon i glasen. Det fanns således en vit och en röd ”joker” med bland vinen.

De vita vinens druvor var relativt lätta att hitta trots att jag blandade ihop Chardonnay och Riesling. Sauvignon Blanc var så typisk att jag lyckades pricka in allting rätt, todde jag. Det hade tydliga inslag av svart vinbär och då brukar jag vara rätt säker på att det är just Sauvignon Blanc. Jag var relativt säker på att det var från Sancerre, men jag hade fel. Under genomgången visade det sig i alla fall att det kom från Marlborough på Nya Zealand. Jokern lyckades jag också hitta, kanske var den litet typiska sötman som kom fram.

De röda vinen var ganska svåra, men jag lyckades ändå hitta druvorna i glas 5,6 och sju dvs Pinot Noir, Syrah och Cabernet Sauvigon. Glas 8 var jag däremot helt osäker med och det visade sig senare att det var ett Merlotvin från Chile.

Glas 1: 2012 Jackson Estate Stich Sauvignon Blanc, Marlborough, Nya Zealand

Glas 2: 2012 Chablis ‘le finage’ La Chablisienne, AC Chablis, Bourgogne , Frankrike

Glas 3: 2011 Riesling Leon Beyer, AC Alsace, Frankrike

Glas 4: 2011 Pinot Gris Reserve, Trimbach, AC Alsace, Frankrike

Glas 5: 2011 Petit Clos Pinot Noir, Clos Henri, Marlborough, Nya Zealand

Glas 6: 2011 The Lodge Hill Shiraz, Jim Barry Wines, Clare Valley, Australien

Glas 7: 2010 Montes Alpha Cabrenet Sauvignon, Montes, DO Valle de Colchagua, Rapel Valley, Chile

Glas 8: 2011 Marques de Casa Concha Merlot, Concha y Toro, DO Peumo, Cachapoal River, Rapel Valley, Chile

Det här inlägget postades i Australien, Bourgogne, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Chile, Frankrike, Helsingin Munskänkarna, Merlot, Pinot Gris, Pinot Noir, Riesling, Sauvignon Blanc, Shiraz, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

