Vin och Ost

Torsdagen 16.1.2014 besökte vi Valio tillsammans med Sibbo Vin och Mat. På agendan stod vin och ost och platsen var Valios forskningscenter i Sockenbacka. Vi togs emot av Valios köksmästare Jani Lamminperä och han gav oss först en kort presentation om kvällens ostar och därefter fick vi börja provsmaka ostarna samt ostarna i kombination med vinen.

Kvällens ostar var följande:

  1. Valio Kappeli
  2. Valio Hienoin Mustaleima
  3. Forte
  4. Valio Aura Gold

Kvällens vin var följande:

  1. Yvon Mau Saint Emilion 2009
  2. Ferreira Late Bottle Vintage 2008
  3. La Marca Prosecco
  4. Chateau d’Arche 2007

Uppgiften var sedan att smaka på vinet och sedan smaka på varje ost i kombination med vinet. Därefter skulle man poängsätta det hela på följande sätt:

1              om vinet och osten fungerade utmärkt tillsammans

2              om kombinationen fungerade ganska bratillsammans

3              om kombinationen inte fungerade alls tillsammans

Det här var lärorikt och trots att det var svårt att poängsätta med bara en nummer så kom skillnaderna i alla fall fram tydligt. Många tänker kanske normalt att om man skall äta ost så bör man köpa ett rödvin till. Det här måste jag också erkänna att jag nog gjort många gånger tidigare innan jag visste att det inte är så här. Rödvin fungerar nog bra med många ostar, men vill man prova på något nytt och kanske hitta den ”optimala” kombinationen så lönar det sig att prova på något annat.

Portvinet fungerade i alla fall enligt mig bäst med de flesta ostar. Kombinationen ost och vin fungerade utmärkt och trots att portvinet har högre alkoholhalt än vanliga vin så gjorde det inget. Portvinet fungerade bäst tillsammans med den svartstämplade emmental-osten och med Aura-osten.

Rödvinet från Bordeaux fungerar bra att dricka till ostarna och enligt mig kom det på andra plats. Det fungerade bra med de flesta ostarna, bäst med den gräddiga Kappeli-osten.

Det söta Sauternes-vinet fungerade överlag ganska bra i kombination med ostarna. Jag kunde gärna välja det här att dricka tillsammans med ost av samma typ som fanns med på provningen. Med den gräddiga Kappeli-osten fungerade det i mitt tycke sämst.

Proseccon fungerade i mitt tycke absolut sämst av all vin. De tre första ostarna förlorade helt sin smak i kombination med Proseccon medan den sista osten (Aura Gold) hade för stark smak och sålunda körde den över vinet. Det var inte heller väntat satt Proseccon skulle fungera bra med ostarna och enligt Jani brukar ingen tycka om Proseccon i kombination med ostarna.

Det här visar i alla fall klart att det lönar sig att fundera vilket vin man skall välja till ost. Det visade sig också att vi hade ganska samma tycke med Johanna så hemma i vårt hus så tror jag att jag nästa gång kommer att köpa ett gott portvin till ostbrickan.

 WP_000915

Besöket till Valio och presentationen/tastingen under ledning av Jani Lamminperä var lyckad och jag vill rikta ett stort tack till honom samt till klubben som ordnade besöket.

Det här inlägget postades i Ost, Sibbo Vin och Mat, Valio. Bokmärk permalänken.

Kommentera

