Bistro Sinne

Lördagen 18.1 var det dags för vår årliga kemistträff. Vi har allt sedan vi blev utexaminerade från högskolan haft som tradition att alla svenskspråkiga ”kemister” från samma årskurs träffats en gång per år för att bowla och därefter äta gott osv. Enligt traditionen har antingen den som vunnit (eller förlorat?) ått ordna följande års träff. Vi har under årens lopp träffats i Ekenäs, Borgå, Sibbo, Helsingfors mm. I år träffades vi igen i Borgå och vi började traditionsenligt kvällen i med bowling. Jag var själv nära att vinna, men efter andra omgången blev det klart att nästa års träff är i Karis.

Efter bowlingen fortsatte vi till Bistro Sinne som ligger på Västra åstranden i Borgå. Vi hade bokat bord på förhand och kom dit i god tid. Det visade sig att det var fullt och vi fick börja med att mingla i baren. Exakt klockan 19.30 blev vårt bord ledigt och vi fick sätta oss til bords.

Personalen tog väl hand om oss från början och det visade sig att de faktiskt brydde sig om sina kunder och man kände sig välkommen från början. Eftersom det är säsong för blinier valde både jag och Johanna att testa på deras blinier som de också gjort reklam för. Jag valde blinier med sillröra ala Martin Tillman. Det visade sig vara ett mycket bra val och maten smakade utmärlt. Till maten valde jag ett vitvin från Chablis nämligen Chablis 2012 av Samuel Billaud. Till maten hade säkert ett öl också fungerat bra, men eftersom vi var många i sällskapet försökte jag välja ett vin som skulle passa de flesta. Vinet passade bra till maten och var mycket prisvärt. Det var torrt, friskt och hade tydliga inslag av citrus. Förhållandet mellan pris och kvalitet var bra och de andra i sällskapet var också nöjda med valet.

Till varmrätt valde jag husets hamburgare och den var också bra. Portionen var stor och efter att jag ätit den så var jag riktigt mätt. Ofta sägs det att man inte blir mätt på restauranger i Finland, men kombinationen blinier och hamburgare var nästan för mycket. Till varmrätten fick jag också välja vin och här försökte jag igen kombinera vinet till allas rätter och då valde jag ett rödvin från norra Rhone och vinet jag valde var Crozes-Hermitage 2010 från Domaine des Lises. Det här vinet var trots sin unga ålder riktigt bra och passade bra ihop med maten. Hör fanns tydliga inslag av kryddor, rök och rökt kött dvs man kunde tydligt känna igen att det var gjort av Syrah-druvan.

Det här var andra gången jag besökte Bistro Sinne och jag var lika positivt överraskad nu som första gången. Maten var riktogt bra, servicen fungerade utmärkt och jag kan varmt rekommendera restaurangen åt alla som besöker Borgå och vill smaka på god mat.

Det här inlägget postades i Chablis, Frankrike, Rhone. Bokmärk permalänken.

Kommentera

