Munskänkarnas 2-betygsprov 2014

I dag var det då dags för Munskänkarnas 2-betygsprov. Provet går av stapeln en gång per år och exakt samma tid både i Sverige och Finland. Eftersom jag klarade teoridelen redan i fjol kunde jag i år koncentrera mig endast på det praktiska provet. Jag har deltagit i några provningar med fokus på provet och så gjorde jag också litet intensivprovning under den här veckan för att vara beredd på det som komma skulle. Jag hade några vita och några röda vin som jag provade halvblint hemma endast med tanken på att klara provet.

Under provet är uppgiften att känna igen tre vitvin och fyra rödvin. Man skall känna igen den dominerande druvan, landet och regionen. Det låter kanske enkelt, men de 50 minuter som är tillgängliga för provet går snabbare än man kan tro. Här kommer ett kort sammandrag över de vin som vi fick prova i dag. Här nedanför följer litet av mina anteckningar samt information om vilka vin som fanns med.

Glas 1: Ljus färg, tydlig doft av svartvinbärsblad, frisk smak, relativt stark syra. Jag gissade att det var ett Sauvignon Blanc vin från Loire i Frankrike och det visade sig vara rätt.
Rätt svar: Sauvignon Blanc, Frankrike, Loire
Vin: Domaine Frank Millet Sancerre 2012

Glas 2: Det här tyckte jag att var riktigt svårt. Jag gissade på Riesling från Tyskland och hade Chradonnay från Bourgogne som andra alternativ och jag var riktigt överraskad att det var ett Bourgognevin. Det här borde jag definitivt ha känt igen.
Rätt svar: Chradonnay, Frankrike, Bourgogne
Vin: Chablis Marouettes 2012, Francois Martenot

Glas 3: Ljusgul färg, stark doft, litet sötma, stark syra. Jag gissade på Alsace och eftersom jag trodde att vin 2 var Riesling så satte jag Pinot Gris, Frankrike, Alsace som svar, men det här var den tyska Rheingau -rieslingen som jag trodde fanns i glas 2. Hade en klar känsla att glas 2 och 3 blandats. Jag var så säker på att vin 2 var Rheingau-rieslingen att jag inte alls kunde tro att det var ett Chardonnay.
Rätt svar: Riesling, Tyskland, Rheingau
Vin: Schloss Schönborn Rheingau Riesling Trocken 2012

Glas 4: Genomskinlig röd färg, tegelröd kant, stark doft, syrlig, starka tanniner. Jag tänkte genast att det var ettt Nebbiolo-baserat vin och det var rätt. Mot slutet blev jag litet osäker, men det blev rätt i alla fall.
Rätt svar: Nebbiolo, Italien, Piemonte
Vin: Ugo Lequio Barbaresco Gallina 2010

Glas 5: Mörkröd, litet blåaktig färg. Kraftig smak, starka tanniner. Jag gissade på Cabernet Sauvignon från Australien, men var osäker om det var Cabernet eller Shiraz från Australien. Rätt svar var Shiraz, men hade i alla fall område och land rätt.
Rätt svar: Shiraz, Australien, South Australia
Vin: Yalumba Organic Shiraz 2012

Glas 6: Mörkröd färg, stark doft, röda bär, körsbär, syrlig doft. Syrlig smak, kraftiga tanniner. Jag tyckte genast att det var ett typiskt Chianti Classico vin från Toscana och det var också rätt svar.
Rätt svar: Sangiovese, Italien, Toscana
Vin: Brolio Chianti Classico 2010

Glas 7: Stark doft, tydlig alkohol. Litet rökighet i doften, ingen tydlig kryddighet. Det här var riktigt svårt. Jag gissade på Shiraz från Stellenbosch i Sydafrika, men det var Zinfandel från Kalifornien i USA.
Rätt svar: Zinfandel, USA, Kalifornien
Vin: Gnarly Head Old Vine Zin 2011

Överlag tyckte jag att provet var bra trots att det var svårt. Resultatet torde bli klart i slutet av maj och jag väntar med spänning hur det gått. Jag är i alla fall riktigt nöjd och känns bra att jag lyckades pricka in tre vin. Från de andra hade jag rätt på andra alternativet så jag hoppas att det skall gå bra.

Det här inlägget postades i Helsingin Munskänkarna, Munskänkarna, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

