Viiniexpo 2014

I torsdags besökte jag vinmässan Viiniexpo som ordnades i Helsingfors Mässcentrum. Jag har många år tänkt besöka mässan då den är öppen för allmänheten, men det har aldrig blivit av. I år hade jag i alla fall möjligheten att åka dit redan på torsdagen och då är den i princip öppen endast för yrkesmän. Jag hade utställarkort eftersom jag skulle delta på Gastromässan på fredagen (läs senare inlägg).

Trots att jag hade litet begränsat med tid hann jag i alla fall smaka på några bra vin. Jag inriktade mig främst på mindre producenter från Italien och Österrike, men provade också på några vin från Torres. Vinen från Österrike visade igen en gång att kvaliteten är hög och pratade med en producent som hade inriktat sig på Pinot Noir och de hade tre olika och alla var mycket bra. Odlingen av Pinot Nooir har ökat i hela världen, men han trodde nog att det så småningom kommer att minska och därmed kommer många i Österrike att återgå till vitvin som var vanliga förr. Det skall bli intressant att se om det här stämmer.

Kvällens bästa vin som jag smakade kom från Tenuta Vignole i Toscana. Det var den finska importören Honeyhill Wines Oy som presenterade deras vin och de hade Chianti Classico, men också Supertoscanen Congius. Det var årgång 2008 och trots sin relativt unga ålder var vinet riktigt drickbart. Det här var en positiv överraskning från en liten producent och det är synd att det inte är till salu i Alko. Men det är ett intressant vin och måste nog på något sätt försöka få tag på det.

WP_000263

Det här inlägget postades i Toscana, Viiniexpo. Bokmärk permalänken.

Kommentera

