Alko = en föråldrad tid?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var mitt favoritvin på Viiniexpo mässan Tenuta Vignoles Congius som är en så kallad Supertuscan. Efter mässan började jag fundera på hur jag kunde få tag på vinet här i Finland. Det finns en finsk importör (Honeyhill Wines Oy), men på grund av lagstiftningen så är de inte tillåtna att sälja vinet direkt här utan endast till restauranger. Jag kontaktade i alla fall också dem och personen som jag pratat med på mässan, men har inte ännu fått något svar. På grund av det här så bestämde jag mig för att prova få tag på vinet på tre olika sätt och här nedanför beskriver jag kort hur det lyckats. Exemplen nedanför bygger på en leverans av tolv stycken flaskor Congius trots att jag i praktiken kommer att beställa ett mindre antal av det här, men också några Chianti Classico flaskor.

1. Via Enoteca del Gallo Nero som ligger i Greve in Chianti. Det här är en vinbutik som fokuserat sig på Chianti Classico vin och jag har tidigare både besökt butiken samt beställt vin direkt hem från dem och det har alltid fiungerat utmärkt. De kan sin sak och som många andra italienska företag är de också intresserade att kunden får det han/hon vill. Efter att jag kontaktat dem så svarade de inom samma dag och via dem kunde jag beställa Congius samt Tenuta Vignoles Chianti Classico samt Chianti Classico Reserva. Priset på Congius är 32.50 €/flaska och leveranskostnaden inklusive alla avgifter är 85€. Totalt blir det alltså 475€.

2. Via Alko. Som de flesta säkert känner till är det möjligt att beställa vilket vin man vill från Alko. Jag gjorde en förfrågan via Alkos hemsida och meddelade samtidigt att Honeyhill Wines Oy fungerar som importör här i Finland. De svarade följande dag att de återkommer så snart de fått offert från importören och ett par dagar senare meddelade de att priset blir 68.10€ per flaska och därtill kommer en specialbeställningsavgift på 40€. Sammanlagt blir det här då 857.20€.

3. Direkt från producenten. Jag kontaktade dem per e-post och de svarade följande dag och frågade om jag var konsument eller importör. Om jag  var endast konsument hänvisade de till den finska importören så att jag kunde ”spara pengar”, men på grund av vad jag beskrivit ovanför är det inte möjligt att köpa direkt. Jag meddelade dem och de återkom följande dag med prisen. Priset på en flaska är 19€. Därtill kommer transportkostanden på 70€ och moms på 22%. Det här gör tillsammans 363.56€.

Vad lär vi då oss av det här? Det som jag i alla fall först kommer att tänka på är att det är bra att EU finns och att handeln över gränserna i alla fall till viss mån släppts fri trots att regeringen ännu i dag försöker begränsa den privata importen. Jag måste dock medge att jag inte tror att regeringen försöker ”sätta dit” oss vanliga vinintresserade konsumenter utan de är nog mera ut efter personer som köper öl och starkvin för att sälja vidare, nåväl nog om det. Hur som helst så visar ovan gjorda beräkning att det absolut INTE lönar sig att beställa något via Alko om man vill ha något som inte är i deras vanliga sortiment eller i deras beställningsssortiment. Under tiden i Italien pratade jag med en vinproducent och hon sade att Alko normalt vill göra 55% vinst på allt de säljer och de siffror som jag redovisar här ovanför är helt i linje med det här.

Det som jag i alla fall vill dela med er är att det absolut lönar sig att beställa vin direkt av producenterna om man befinner sig i Europa. Alkos specialsortiment som tillåter en att beställa vilket vin man vill är skrattretande och de vill hellre att man betalar skatten utomlands än i Finland. Det är hur enkelt som helst att beställa direkt och alla gånger som jag beställt har vinet levererats direkt hem till dörren. Det här gäller också om man beställer via nätbutiker som är registrerade utomlands. Som tur börjar det i dag finnas en hel del nätbutiker i Estland som samarbetar med finska importörer. Jag har också provat på det här och det fungerar utmärkt trots att jag måste säga att det känns iditotiskt att vinet först importeras till Finland, därefter skickas det till ett lager i Estland för att sedan igen skickas tillbaka till konsumenten i Finland. Ur kosnumentens synvinkel fungera det bra trots att det höjer priset, men det känns nog litet som att man lever i en föråldrad tid och kanske börjar det var dags att skrota monopolet trots att ingen politiker i dagens läge vågar säga det här öppet.

Det här inlägget postades i Alko, Italien, Toscana. Bokmärk permalänken.

Kommentera

