Gardenparty 2014

Fredagen 15.8.2014 var det dags för Sibbo Vin och Mats tradiotionsenliga Gardenparty. I år var det vår tur att arrangera festen och vi såg mycket fram emot kvällen tillsammans med våra vänner från föreningen. Vi har under sommarens gång provat oss fram för att få en bra kombination mellan mat och vin samt få sådan mat som man kan göra för 30 personer utan att vara tvungen att stå i köket hela kvällen.

Vädret var mycket varierande och det var sol, regn och åska om vart annat. Vi hade i alla fall tillgång till klubbens tält så vi kunde vara säkra på att få äta ostört trots dåligt väder. Trots det här så verkade det litet osäkert två timmar innan festen då åskan bullrade son hårdast och regnet kom ner så hårt att man trodde att tältet inte skulle hålla. Men trots att vädrets makter inte var helt på vår sida så gick allting bra!

Maten under festen bestod av följande rätter: kall avokado- och gurkgaspazho, salviabakad nypotatis med marsalabroiler samt hallonsorbet med brownie.

Speciellt huvudrätten är ganska Italieninspirerad och då tänkte jag från början att det måste vara att Italienskt vin till den. Det här visade sig också senare vara ett mycket bra val.

Till välkomstskålen valde jag det enda icke-europeiska vinet. Det var Taltarni Brut Taché 2010 från Tasmanien i Australien. Det här är ett torrt mousserande rosévin som kan beskrivas på följande sätt: hög syra, citruskaraktär, lätt bärighet, svag hallonton. Det fungerade bra och trots att serveringstemperaturen var ungefär samma som för vanliga vitvin var det riktigt bra. Priset är 16.89€ och det finns till salu på Alko.

Till soppan valde jag två olika vin.

Det första var ett Léon Beyer Riesling 2012 från Alsace i Frankrike. Det kan beskrivas på följande sätt: torr, hög syra, citruskaraktär, äpplig, mineralig. Det här passade bra med maten och jag tror att det är den höga syran som gjorde att det gick speciellt bra. Priset är 14.99€ och det finns till salu på Alko.

Det andra vinet var Sancerre Les Pierris 2012 . Det här vinet har en fruktig doft med inslag av äpple, päron, citrus samt för druvan Sauvignon Blanc typiska svartvinbär. Det här är ett bra vin och av de vita så var det här klart mitt favoritvin. Som kuriositet kan nämnas att vinet serverades på Kronprinsessan Victorias och Prins Daniels bröllop. Vinet köpte jag från http://www.viinitkotiin.com, dvs en webbshop i Estland. Webbshopen drivs av finska ägare och servicen fungerar utmärkt. Jag har tidigare beställt av dem och nu när jag beställde en större mängd så levererades vinet direkt hem till trappan av deras kurir. Jag vill rikta ett stort tack till deras bra service!

Till huvudrätten valde jag två Italienska vin.

Det första var Massolinos Barbera d’Alba 2013. Vinet kommer från byn Serralund d’Alba i Piemonte. Som första alternativ hade jag Sukulas Barbera d’Alba som vi druckit några veckor tidigare, men efetrsom det var slut så rekommenderade Riikka Sukula att jag skulle ta det här och det visade sig vara ett bra alternativ. Vinet är ungt och har hög syra och det kräver mat, men tillsammans med kycklingen och potatis blev det bra. Det här vinet kostar 16€ per flaska och då ingår transportkostnaderna från Italien. Jag beställde det direkt från Italien och också i det här fallet levererades det direkt hem. Jag fick endast 6 flaskor eftersom årgången var slut hos producenten och de som jag fick var direkt från Riikkas källare. Ett stort tack till Riikka för det!

Det andra röda vinet var Fattoria di Basciano Chianti Rufina 2011. Det här har typiska inslag av körsbär och färgen är rubinröd. Doften är fyllig och bärig och man kan urksilja körsbär, hallon, vanilj, torkade örter och röda vinbär. Smaken är medelfyllig, fruktig, fräsch och det har ganska lång eftersmak. Vinet passade bra till maten, men det går också bra att dricka utan mat. Vinet köpte jag från Viinitkotiin.com och det kostade 19€ per flaska. Det här är ett bra vin som jag kan rekommendera åt alla.

Till efterrätten valde jag La Caliera Moscato d’Asti 2013. Det är ett mousserande efterrättsvin som kan beskrivas på följande sätt: söt, spritsig, hög syra, aprikosig, mogen citruston, blommig, generös. Det passade bra till den syrliga efterrätten och här försökte jag välja en efterrätt som passade till vinet och kombinationen blev till slut riktigt bra. Priset är 7.66€ (0.375 l) och det finns till salu på Alko

Jag vill rikta ett stort tack till alla gäster som deltog och hjälpte till med servering mm. Vi hade en trevlig kväll och det blev en riktigt lyckad tillställning i matens och vinets tecken.

 

 

Det här inlägget postades i Alko, Australien, Frankrike, Italien, Piemonte, Sibbo Vin och Mat, Toscana, Upplevelse. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gardenparty 2014

  1. Ping: Viini, ruoka ja hyvä elämä 2015 | Jans vinblogg

Kommentera

