Alko

Alko 21.10.2014

I dag hade jag möjlighet att besöka Alko i Helsingfors tillsammans med Helsingin Munskänkarna. Trots att jag inte direkt är någon vän av monopolet var det med nöje som jag deltog för att få möjlighet att få prova på intressanta viner.

Provningen hölls i deras skolningsutrymmen son ligger intill Alkos flaggskeppsbutik på Arkadiagatan. Det här är samma ställe där de håller skolning för sin personal, men också provningar för allmänheten. Som värdinna fungerade Alkos produktkommunikationschef Taina Vilkuna och det var intressant att delta i en provning som drogs av henne för hon har gedigen kunskap om vin överlag, men känner också till det mest om Alko.

Först berättade hon allmänt om deras försäljning och det intressanta för mig är alltid att se att största delen av vin som säljs i Alko är billiga. Drygt 42 % av allt rödvin som säljs är under 8 euro och nästan 50% av allt vitvin som säljs kostar under 8 euro. Om man däremot vänder på steken och ser hur mycket vin som säljs som kostar över 15 euro är siffrorna väldigt små. Det är endast 3.1% av allt rödvin och 1.6% av allt vin som säljs som kostar över 15 euro per flaska. Om man sedan ser på länderna så är Chile på topp bland röda viner med en andel på nästan 30 % medan Frankrike och Italien ligger lägre ner med en marknadsandel på endast cirka 10% var. Bland vita viner dominerar också Chile med över 20 % och också här är ”gamla” världen klart efter. Alla de här siffrorna är väldigt intressanta om man jämför med totala produktionen i världen. I den statistiken är Italien etta, Frankrike två, Spanien trea medan Chile ligger på nionde plats. Varför Chile dominerar i Finland är svårt att säga, men en orsak är säkert det billiga priset samt det faktum att Alko kan köpa in stora volymer till ett billigt pris. Om man jämför ett 2012 Cabernet Sauvignon vin från Chile med ett likadant från Bordeaux till priset av 15 euro kan man kanske förstå varför Chile ligger bättre till. Alko säljer främst unga viner och de unga vinen från Ny Världen är överlag lättdruckna och varierar ganska litet från år till år. Vill man däremot köpa kvalitetsvin att lagra en längre tid och som är mera komplexa tycker jag däremot att det lönar sig att satsa några euro mera och dricka det efter några år. Då får man uppleva hur vinet förändras och här kan man också se tydliga skillnader från år till år.

Vinprovningen utfördes som blindprovning dvs vi hade fått 6 stycken vin, tre vita och tre röda, i våra glas och sedan fick vi smaka samt försöka lista ut varifrån de kom. Här följer några anteckningar som jag gjorde samt hur jag tänkte.

2014-10-21 21.14.26

Vin 1: Vacker gul färg, fräsch fruktig doft med inslag av exotiska frukter. Litet smörig smak med inslag av ek. Min gissning gick till en blandning av Sauvignon Blanc och Semillon, men hag var mycket osäker.

Vin 2: Vacker gul färg, fräsch doft med inslag av äpple och päron. God smak, ganska lång eftersmak. Jag gissade på Pinot Blanc. Det här var min favorit bland de vita.

Vin 3: Vacker gul färg, fyllig doft med inslag av frukt och till och med torkade frukter. Lång eftersmak med inslag av ek. Jag gissade på en lätt ekad Chardonnay från Ny Världen.

Vin 4: Mörkröd nästan svart färg. Inslag av cederträ, blyertspenna och läder. Ungt vin med starka tanniner. Jag gissade på att det var en typisk Bordeaux-blandning från Bordeaux.

Vin 5: Mörkröd färg med tydliga bruna inslag. I doften kunde man hitta lakrits, eukalyptus och peppar. Lång eftersmak. Jag gissade på ett Nebbiolovin fårn Langhe i Piemonte. Det här var min favorit bland de röda vinen.

Vin 6: Mörkröd färg med litet blå inslag. Sur doft med inslag av röda bär, lingon, torkade frukter och kryddor. Jag gissade på ett Pinot Noir från Chile trots att vinet hade ganska hög tanninhalt.

Här kommer facit:

Vin 1: Mastroberardino Fiano di Avellino från Siiclien, Italien. Vinet är gjort på 100% Fiano och kostar 14.88 euro.

Vin 2: Chateau Belá Riesling från Slovakien. Vinet är gjort på 100% Riesling och kostar 18.80 euro.

Vin 3: Saint Clair Premium Grüner Veltliner från Marlborough på Nya Zeeland. Vinet är gjort på 100% Grüner Veltliner och kostar 17.89 euro.

Vin 4: Vasse Felix Cabernet Merlot från Margaret River i Australien. Vinet är gjort på 57 % Cabernet Sauvignon, 36 % Merlot och 5 % Malbec.

Vin 5: Andrea Oberto Langhe Nebbiolo från Piemonte i Italien. Vinet är gjort på 100 % Nebbiolo och kostar 19.87 euro.

Vin 6: Cono Sur Ocio Pinot Noir från Casablanca Valley i Chile. Vinet är gjort på 100% Pinot Noir och kostar 49.90 euro.

Det var svåra och intressanta vin, men jag är mer än nöjd att jag hade alla röda druvor rätt och dessutom två områden rätt. Bordeaux-typsvinet från Australien var svårt, men enligt Taina är det här området i Australien som gör vin som är så nära Bordeax-vin som man kan komma åtminstone i den här prisklassen.

Efter provningen fick vi smaka på goda ostar samt Chapoutiers Banyuls som just kommit ut på marknaden. Både vinet och ostarna smakade gott och helhetsintrycket från besöket hos

Det här inlägget postades i Alko, Helsingin Munskänkarna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

