Munskänkarnas 3-betygsprov 2014: teori

Jag har inte riktigt hunnit med bloggandet de senaste veckorna för jag bestämde mig för en månad sedan att jag skall delta i 3-betygsprovet som slutligen ordnaades i dag. Det var kanske litet kort tid att träna, men eftersom jag klarade 2- betygsprovet i våras var det nu första möjligheten att prova på den högsta nivån.

I provet behandlas vin och vinodling från hela världen. På basen av genomgången efter provet tror jag inte att jag klarade det, men det var bra övning för nästa gång. Man måste läsa ganska mycket och man skall lära sig mycket utantill. I dagens prov frågades mycket detaljer från Bordeaux, Bourgogne, Tyskland och Australien. Man borde också känna till vinets historia relativt bra. Om man kan Hugh Johnsons och Jancis Robinsons vinatlas bra så har man nog bra chanser att klara sig.

Hur som helst väntar jag i alla fall med litet spänning på resultatet och nästa gång går det nog bättre.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

