Vinåret 2014

Här kommer en kort summering över året som gott. Det mesta har jag skrivit om redan tidigare, men kanske här finns något nytt också.

Januari

Här började det här året och det som jag kanske minns bäst är vin och ost provning hos Valio som jag skrivit om här. Det här fick i alla fall mig att äntligen öppna ögonen för mobinationen ost och portvin.

Februari

I februari ordnade jag en Pinot Noir provning för Sibbo Munskänkarna och speciellt Julicher Estates Pinot Noir är något som jag kommer ihåg. Läs mera här.

Mars

Mars var intressant månad med många vinrika händelser. Om det är något som jag speciellt lagt på minnet så är det 2-betygsprovet som jag skrivit om här.

April

Från april kommer jag bäst ihåg Svensson och Sinne dvs då vi besökte Bistro Sinne tillsammans med goda vänner och åt en fantastiskt god meny som var Paul Svenssons handstil. Läs mera här.

Maj

Maj var månaden då det var dags för Munskänkarnas vintävlings final. Det här var helt klart en av höjdpunkterna på hela vinåret. Läs mera här.

Juni

Den här månaden har jag inte gjort något inlägg, men det beror kanske på att jag var på semester och inte hade tid att skriva. En händelse jag kan nämna är besöket till Systembolaget på Regeringsgatan. Jämfört med Alkos sortiment så är det värt att gå dit om ni befinner er i Stockholm. Jag kan varmt rekommendera i fall man endast vill hålla sig till monopolens utbud.

Juli

Juli var värmens tid och vi hade många dagar där temperaturen var över 30 grader. Några speciella vinhändelser kommer jag inte att tänka pä.

Augusti

I augusti ordnade vi Sibbo Vin och Mats gardenparty. Det var riktigt roligt att planera midagen, välja vinen mm. Jag kommer också ihåg hur det ösregnande ännu en timme innan festen började och vi trodde att tältet skulle rasa. Slutet gott allting gott i alla fall. Läs mera här.

September

I september var vi på resa till Katalonien och då var det 7 dagar som alla var sina egna höjdpunkter. Kanske högst på mina personliga lista finns dag 3 då vi besökte Celler Piñol i Terra Alta. Läs mera här.

Oktober

Från oktober kommer jag i håg höstlovet tillsammans med familjen och vår lunch på Sicapelle i Borgå. Jag kan varmt rekommendera ställe åt alla. Läs mera här.

November

Den här månaden har fastnat i minnet därför att jag mest på skoj deltog i Munskänkarnas 3-betygs teoriprov. Senare kom det i alla fall att visa sig att jag klarade det. Läs mera här och här.

December

Från December kommer jag så här långt främst att tänka på Sibbo Vin och Mats julfest där vi bjöds på riktig Gourmetmat. Tyvärr har jag inte hunnit skriva något inlägg, men hinner kanske göra det snart.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

