Vins d’Alsace

I onsdags ordnades en vinutställning på Riddarhuset i Helsingfors och temat var vin från Alsace. Jag hade från börjat glömt bort det här, men någon pratade om det här på söndagen och jag lyckades som sista person komma med och det är jag förstås mycket tacksam för.

Temat var alltså Alsace och på plats fanns både producenter och importörer. Det här var ett ypperligt tillfälle att smaka på goda vin från Alsace. Här fanns alla typer av Alsace-vin tillgängliga dvs av de fyra huvuddruvorna Riesling, Pinot Gris, Muscat och Gewürztraminer. Dessutom fanns det en hel del Pinot Blanc, Silvaner, Pinot Noir samt Cremant d’Alsace. Söta vinen (Vendange Tardives och Selection de Grains Nobles) var också representerade. Här hade man möjlighet att prova på vad Alsace har att erbjuda. Det som jag också uppskattade var att få träffa producenterna och prata med dem. De som jag pratade med (Domaine Weinbach, Leon Beyer, Domaine Fernand Engel och Willy Gisselbrecht et Fils) driver alla familjeföretag och gårdarna är inte så stora så man redan från första början se passionen med vilken de beskriver vad de gör.

Jag började från slutet dvs från bord 24 och fick då möjlighet att prata med Xavier Baril på Domaine Fernand Engel. Han beskrev hur han gör vin och att de är annorlunda än många Alsace-vin. Det här stämmer nog, men kvaliteten var mycket hög. Speciellt deras dyrare Cremant var riktigt bra. Tyvärr får man endast ett par av deras vin i Alko.

Efter det här gick jag till bordet där Domaine Weinbach fanns. De hade också många vin och även här var ägaren själv på plats. Det var intressant att smaka på deras vin för det finns inget i Alkos sortiment. Det här är en topproducent och jag har tidigare köpt av deras vin från Systembolaget i Stockholm, men den flaskan ligger ännu hemma i källaren för att mogna.

Yann Beyer från Leon Beyer var också en producent som själv var på plats och han beskrev mycket passionerat om vinframställning samt om deras vin. Det visade sig att han också var utbildad kemist så han sade att jag som också är kemi-ingenjör borde förstå att vissa komponenter har stor betydelse för smak och doft trots att de kanske finns endast i några ppm. Det här är säkert rätt och jag håller också att läsa Wine Technology and David Bird och jag tror att den boken också tar upp samma sak, trots att jag inte kommit så långt ännu. Det här var kanske ett sidospår så bäst att gå tillbaka till dagens ämne.

De här producenterna är kanske de som blev bäst i minnet. Jag träffade också Joonas Vainio från Vindirekt Oy och han hade också bra vin att erbjuda och Joonas är professionell så det var liksom alltid en upplevelse att prata med honom. Jag pratade också med en del andra, men det blev inte så mycket mera eftersom tiden tog slut.

Jag hade hoppats att få posta många bilder från tillställningen, men tyvärr tog telefonens batteri slut så det blev inga bilder. Därför har jag i stället postat några bilder jag tagit från Alsace när vi var där sommaren 2011. Det som också besöket på vinutställningen gjorde att ivern att resa i väg någonstans för att besöka något vinområde vaknade igen. Det är faktiskt några månader sedan sist och nästa inplanerade resa är sommaren 2016, men jag hoppas att det kommer något här emellan ännu. I annat fall blir väntan alltför lång.

P1030455

P1030453

P1030441

P1030435

P1030432

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

