Årets vin dag 2 och 3

Tävlingen Årets Vin (Vuoden Viinit) fortsätter och under min andra dag 31.1 var det dags att prova mousserande vin under 13 euro samt röda lådvin, sk BIB (Bag in Box). Vi började med de mousserande vinen och här fanns det en hel del olika vin i olika prisklasser. För min egen del var det ett par vin som var betydligt bättre än alla andra och de flesta andra i gruppen hade samma åsikt.

Efter de mousserande vinen var det dags att prova röda lådvin. Här var skillnaderna ganska stora; de flesta var ytterst unga och färska vin från nya världen och den andra ytterligheten var litet ”övermogna” vin från Spanien eller Italien. Det var ganska svårt att prova dem för de var så olika och eftersom det fanns hela 41 vin i gruppen var det ytterst svårt att koncentrera sig mot slutet.

20150208_153600

Jag skulle egentligen delta först i slutet av februari men på grund av sjukdom fick jag möjlighet att delta redan 8.2 och det blev således min tredje dag. På agendan stod vita lådvin samt Europeiska rödvin 11-17 euro. De vita lådvinen var faktiskt ganska svåra att prova och betygsätta, men jag tycker i alla fall att jag lyckades ganska bra trots att det var över 30 vin med.

Bland de röda Europeiska vinen mellan 11-17 euro fanns det några som var riktigt bra. Det här var redan en grupp som var enklare att betygsätta för skillnaderna mellan vinen var ganska stora.

Min fjärde och sista gång är 28.2 och då r det dags att prova bland annat Champagne. Så här långt har det varit riktigt lärorikt och intressant att vara med som domare i tävlingen och jag tror också att jag kan ha nytta av det här inför kommande 3-betygsprov som hålls inkommande lördag i Stockholm.

20150131_171903

20150131_174103

20150131_180451

 

Det här inlägget postades i BIB, Munskänkarna, Vuoden viinit. Bokmärk permalänken.

Kommentera

