Cabernet Sauvignon

Förra veckans torsdag 26.2.2015 var det dags för Sibbo Munskänkarnas träff. På agendan var Cabernet Sauvignon från hela världen. Jag var ansvarig för provningen och först gick jag igenom teoridelen och försökte beskriva vilka skillnader det finns mellan Cabernet-vin från olika områden. Följande vin fanns med på vår provning:

  1. Hugh Hamilton The Villain Cabernet Sauvignon 2012, Australien, Mc Laren Vale
  2. Goulée by Cos d’Estournel 2010, Frankrike, Bordeaux
  3. Montes Alpha Cabernet Sauvignon 2011, Chile, Maipo Valley
  4. Zuccardi Q Cabernet Sauvignon 2011, Argentina, Mendoza
  5. Allesverloren Cabernet Sauvignon 2011, Sydafrika, Swartland
  6. Bogle Cabernet Sauvignon 2011, USA, Kalifornien

Provingen ordnades halvblint dvs. alla visste vilka vin som fanns med, men ingen visste i vad som fanns i vilket glas.

Det visade sig vara ytterst svårt att hitta rätt vin. Själv lyckades jag inte så bra, men min hustru hade fyra rätt och det är en bra prestation. Det här är igen ett tecken på att mera övning krävs och sådana här provningar är bra då man vill hitta olika skillnader och nyanser hos vin som är gjorda på samma druva.

Gruppens favorit var vin nummer 5 och det var också min egen favorit. Det var ett riktigt bra vin och det vore intressant att se hur det utvecklas då man lagrar det. Det här vinet följdes tätt av vin nummer 6 på andra plats och vin 2 och 4 på delad tredje plats. Det var ingen som tyckte att vin 1 eller 3 var den egna favoriten. Själv är jag överraskad att vin 6 fick så många röster, för jag tyckte inte själv om det, men tur är att människor tycker olika.

20150226_202833

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Cabernet Sauvignon

  1. Ping: Cabernet Sauvignon med Vanda Munskänkarna | Jans vinblogg

Kommentera

