Årets vin

I dag kom resultaten från tävlingen Vuoden Viinit där jag varit med som domare. Som jag skrivit tidigare var jag med och betygsatte vin fyra dagar och det känns riktigt bra att se resultaten. Totalt hade jag möjlighet att smaka på 278 vin av totalt 495 som var med i tävlingen. Resultaten från tävlingen finns på föreningens hemsida http://www.vuodenviinit.fi/tulokset/tulokset-2015/.

Vinnaren i år är Durius Tempranillo 2011 som kostar 9.97 euro och finns i Alkos standardsortiment. Jag har inte själv provat det här vinet för deltog inte den dagen, men jag hoppas att jag får smaka på vinet senaste efter en dryg vecka då vi har Årets vin provning med Sibbo Munskänkarna. Efter det kommer jag att ge mina egna kommentarer. Det är igen intressant att se att ett vin under 11 euro vinner tävlingen. Det här kommer förstås också att leda till rusning i de flesta Alko-affärer runtom i Finland, speciellt nu när vinnaren är ett förmånligt vin.

Voittaja

Nu när resultaten publicerats är det intressant att se hur egna poängen stämmer överens med resultaten. Det här är också första gången som vi som domare får se vilka vin som vi smakat på och hur vi betygsatt dem. Överlag tycker jag att jag lyckades ganska bra och jag hade till och med någon grupps vinnare som nummer ett. Jag kommer inte att publicera mina egna poäng för i det här fallet har poängen inte så stor betydelse utan det viktigaste är att kunna rangordna vinen.

 

Det här inlägget postades i Rödvin, Spanien, Upplevelse, Vuoden viinit. Bokmärk permalänken.

Kommentera

