Årets vinprovning

Torsdagen 19.3 var det dags för Sibbo Munskänkarnas årsmöte samt vinprovning där temat var årets vin. Eftersom jag varit med i juryn för årets vin fick jag möjlighet att välja vin till provningen. Jag valde tre vita och tre röda, alla var vinnare i sin egen klass och med fanns också årets vin Durius Tempranillo 2011.

På provningen fanns följande vin med:

Mud House Sauvignon Blanc 2014: vinnare i klassen Nya Världens vitvin över 11 euro

Gisselbrecht Riesling Grand Cru Muenchberg 2012: vinnare i klassen Europeiska vitvin över 11 euro

Anselmann Weissburgunder Trocken 2013: vinnare i klassen Europeiska vitvin under 11 euro

Montes Alpha Pinot Noir 2012: vinnare i klassen Nya Världens rödvin över 17 euro

Cabreo Il Borgo 2011: vinnare i klassen Nya Världens rödvin över 17 euro

Durius Tempranillo 2011: Årets vin samt vinnare i klassen Europeiska rödvin under 11 euro

Det var intressant att prova de här vinen då man den här gången visste vad som fanns i glasen. Under tävlingen hade jag provat 3 av vinen, men då visste jag inte vad som fanns i glaset eftersom provningen var blindprovning.

Mina egna vin var Rieslingen från Alsace samt det röda vinet från Toscana (Cabreo Il Borgo). Båda vinen är riktigt bra och jag rekommenderar att smaka på dem för de är båda prisvärda. Det var ganska stor spridning bland gruppens favoritvin och det tyder på att alla var bra. Det som kanske var minst omtyckt var faktiskt årets vin och jag tycker också själv att det var det som tilltalade minst bland de här vinen. men det lönar sig att komma ihåg att Årets vin är det vin som varit det klar bästa i sin egen grupp och nu hade vi inye med andra från den gruppen. Jag tror nog att det hade klarat sig bra om vi hade haft flera med från samma grupp för vinet är riktigt bra och det är prisvärt. Problemet är nu att det tagit slut på de flest ställen och nu säljer de flesta Alko-affärer redan årgång 2012 som inte är samma vin.

Efter att vi provat de här vinen hade vi också med ett vin som lagrats cirka 10 år i klubbens källare. Det var Château Lafite-Rotschild 2001. Det här är ett vin som kommer från ett av dem fem Grand Cru-husen från Bordeaux. Under provningen var det ännu ganska slutet, men senare under kvällens utvecklades det till ett riktigt fint vin och det var en stor upplevelse att kunna smaka på ett sådant här vin. Jag har aldrig tidigare smakat på ett Grand Cru vin från Bordeaux och det gjorde stort intryck på mig i alla fall. Då klubben köpte vinet kostade det omkring 170 euro och i dagens läge ligger samma vin på omkring 500 euro. Vill man köpa någon av de nyare toppårgångarna måste man betala cirka 1000 euro för en flaska. Det här är med andra ord inget man köper hem, men som medlem i en vinklubb kan man få möjlighet att prova på sådana här speciella vin.

20150319_192437

Det var en riktigt lyckad provning och jag rekommenderar alla att bekanta sig med vinnarna i tävlingen Vuoden Viinit för där finns många bra vin. Det lönar sig också att skaffa hem dem så snart som möjligt för vissa av dem tar säkert slut hos Alko så småningom. Det bästa med provningen var hur som helst Bordeaux-vinet som var någonting alldeles speciellt, det här trots att 2001 inte är någon toppårgång.

 

 

Det här inlägget postades i Bordeaux, Munskänkarna, Upplevelse, Vuoden viinit. Bokmärk permalänken.

Kommentera

