Pinot Noir med Sibbo vin och mat

Förra veckans fredag hade vi april månads träff tillsammans med Sibbo Vin och Mat. Den hår gången var det min tur att ordna programmet och temat var Jans Vinskola. Jag funderade litet på vad jag kunde ordna för sådana som redan är erfarna vinprovare och kom fram till att det kunde vara bra att ha litet teori tillsammans med en provning. Jag gick igenom teorin i början gällande vinprovning och vad man skall tänka på när man provar. Efter det var det dags för kvällens provning som var blindprovning för alla. Jag visste själv endast vilka vin som fanns med, men inte i vilket glas så det blev riktigt intressant. Som druva hade jag valt Pinot Noir och hade därför 6 stycken olika Pinot Noir vin från olika länder. Följande vin fanns med:

Glas 1: Maycas del Limari Reserva Especial Pinot Noir 2013, 19.88 euro

Glas 2: Te Kairanga Runholder Pinot Noir 2012, 19.99 euro

Glas 3: Becker Family Pinot Noir 2011, 17.44 euro

Glas 4: Paul Dolan Potter Valley Pinot Noir 2012, 29.30 euro

Glas 5: Peninsula Panorama Pinot Noir 2010, 25.30 euro

Glas 6: Clos de Thorey Nuits-Saint-Georges Premier Cru Monopole 2008, 49.90 euro

20150417_201358

Då vi började gå igenom var det roligt att se att manga var inne på rätt väg och lyckades hitta den röda tråden som alltså var druvan.

Då det gäller favoritvinet var det ganska spridda resultat. Det var endast vin 1 från Chile och vin 3 från Tyskland som inte var någons favorit medan de andra fick några röster var. Om jag lyckades räkna rätt så var det vin 4 och vin 6 som kom på delad förstaplats. Det här är intressant inte minst med tanke på att vin 6 var min favorit, men vin 4 var det som jag tyckte allra minst om.

20150417_201417

Efter provningen fick vi njuta av en utsökt middag som Kenneth stod för. Han förtjänar ett stort tack eftersom det förgyllde kvällen.

© Jans vinblogg

 

Det här inlägget postades i Pinot Noir, Sibbo Vin och Mat, Upplevelse, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

