Grekiskt rödvin

Senaste gång då jag besökte Alko ville jag prova på något nytt och då rekommenderade de ett rödvin från Grekland. Vinet de hade var från ett specialparti och därför tänkte jag att det skulle vara intressant att prova eftersom jag endast en gång tidigare druckit vin från Grekland.

Vinet i fråga var Gaía S Agiortiko Syrah 2012. Det är gjort på en blandning av Agiortiko och Syrah och kommer från byn Koutsi i vindistriktet Nemea. Man skördar druvorna när de är mycket mogna och låter sedan musten jäsa i ekfat. Därefter får vinet mogna 14 månader på ekfat och innan det släpps till försäljning får det ligga ännu 5 månader på flaska. Enligt prododucenten kan man lagra vinet upp till 12 år.

Alkos beskrivning av vinet är följande: Mycket fyllig, höga tanniner, mörka körsbärstoner, plommonkaraktär, toner av björnbärssylt, kryddig, ekig, generös, lång.

Jag håller med att vinet är fylligt, men att det skulle ha hög tanninhalt tycker jag däremot inte. Jag tycker endast att det kommer fram en otrolig sötma och ingenting annat. Det saknar helt struktur och är ingenting som jag rekommenderar att köpa. Det är intressant att prova på vin från udda länder, men i det här fallet skulle jag gärna ha lämnat vinet i butiken. Priset var 19.89 euro och till det priset borde man få ett betydligt bättre vin. De flesta vin från både nya och gamla världen är betydligt bättre redan för 10 euro så det här är enligt mitt tycke något som är helt klart för dyrt. Man kunde kanske betala 7-8 euro för det här, men också det är för dyrt. Hälften av flaskan blev kvar och den kommer jag att använda till någon gryta för det här är ingenting jag vill dricka.

Syrah 2012

Det här inlägget postades i Besvikelse, Grekland. Bokmärk permalänken.

Kommentera

