Mousserande vin med Sibbo vin och mat

I går hade vi en mousserande vin tasting tillsammans med Sibbo vin och mat. Det var en blindprovning där vi skulle ge poäng enligt vad vi tyckte om vinen och jag försökte själv också komma fram till vad som fanns i varje glas. Här kommer några kommentarer som baserar sig på mina anteckningar från i går:

Glas 1: torr, aningen jäst, lätt, bra syra, fräsch, ett typiskt enkelt mousserande vin. Min gissning gick till Nya Världen.

Glas 2: aningene sötma, mellanhög syra, torr. Min gissning gick mot en bättre Cava.

Glas 3: Päron, päron, päron. Typisk päronlimonad, låg syra, svag smak, torr. Blä eller rent ut sagt dåligt, ingenting som jag skulle köpa. Gissade att det skulle vara ett dåligt ett mousserande vin, men kunde inte placera det, så dåligt var det.

Glas 4: God doft, bra syra, god Champagne, aningen briosch-aktig, bra syra. Gissade på en NV Champagne.

Glas 5: Bra Champagne, torr, bra syra, fin helhet. Gissade på en vintage Champagne.

Här är listan på vad som fanns i varje glas och dessutom har jag skrivit hur jag rangordnade dem:

Glas 1: Anna de Codorniu Brut, 11.50 euro, den här kom på fjärde plats

Glas 2: Loius Roederer Brut Premier, 51.90 euro, den här kom på tredje plats

Glas 3: Mionetto Prosecco Brut, 9.99 euro, den här kom på femte plats

Glas 4: Ayala Cuvée Perle d’Ayala Millésime Brut 2006, 89.90 euro, den här kom på andra plats

Glas 5: Joseph Perrier Cuvée Brut, 34.90 euro, den här kom på första plats

Från listan framgår igen att det inte är så lätt att hitta rätt, men lyckades i alla fall hitta två Champagne av tre så är ganska nöjd. Dessutom kom alla Champagnen med bland de tre bästa. Jag är dock överraskad att jag tyckte bästa om den billigaste Champagnen, men det beror troligtvis på att de dyrare Champagnen ännu kräver tid innan de uppnår sin topp.

Proseccon var helt klart den största besvikelsen, men jag är i och för sig inte så överraskad. Jag tycker i alla fall att man borde få något bättre för tio euro och undrar nog vem som köper sådant här. Jag kommer i alla fall inte att göra det. Kanske det här också är en bra beskrivning vad som finns på monopolets hyllor. Är det sådant här som vi vill köpa? Är statskontrollen något som vi vill hålla kvar eller skulle det vara dags att gå mot tider med mindre kontroll där man kunde satsa på kvalitet i stället för kvantitet? Det börjar se ut som om historien med monopolet börjar gå mot sitt slut, frågan är bara om det finns någon som vågar ta tag i saken?

Slutligen vill jag tacka Christer och Gunsi för en riktigt trevlig kväll och alla som bidrog med de goda tilltuggen.

Det här inlägget postades i Champagne, Sibbo Vin och Mat, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

