Midsommar

20150620_202121

Midsommaren till ära tänkte jag att vi kunde prova några vin som vi inte annars dricker.

Det första i raden var Vigneti del Vulture Pipoli Aglianico 2013 som finns till salu på Alko till priset av 11.99 euro. Jag valde det för att jag läst på en annan blogg att det fungerar bra med grillmat som är ganska typiskt under midsommarhelgen. Alko ger följande beskrivning: Fyllig, höga tanniner, mörka plommontoner, björnbärig, kryddig, lätt ekighet. Vinet kommer från Södra Italien och producenten är Vigneti del Vulture  som grundades fyra år sedan. Vinhuset ingår i den syditalienska vinkoncernen Farnese, som producerar nästan 13 miljoner flaskor vin per år. Jag gillar normalt Italienska vin, men det här var nog en riktigt stor besvikelse. Det är faktiskt längde sedan jag druckit ett så dåligt vin. Jag hittade egentligen ingenting av det som Alko beskriver utan vinet var endast en slags sockerbomb. Det enda som kom fram var en tydlig sötma och vi funderade om det här skulle passa mer som efterrättsvin. Hur som helst är det här någonting jag aldrig kommer att köpa igen, för enligt mitt tycke var det verkligt dåligt. Är det faktiskt sådant här som Alko vill att vi dricker? I så fall undrar jag nog varför, det är inte på något sätt prisvärt.

På midsommaraftonen gjorde vi en smörgås med fiskröra till förrätt och till den valde jag Mas de la Sabatera Chardonnay Brut. Det finns till salu på Alko till ett pris av 11.90 euro. Det här är alltså en Cava som kommer från byn Montblanc som ligger cirka 30 kilometer norrut från staden Tarragona. Alko ger följande beskrivning: Mycket torr, hög syra, mogen citronkaraktär, inslag av gröna äpplen, lätt ton av gula plommon, gräddig, rostad. Här kan jag nog hålla med dem och jag tycker att det här är ett bra mousserande vin till ett bra pris. Der fungerar bra på sommaren i alla fall och det lönar sig att smaka på det. Det här vinet kom på första plats i tävlingen Vuoden viinit i klassen mousserande vin under 13 euro.

20150619_204141

Midsommaraftonens höjdpunkt var biff från Palméns närbutik som ligger ganska nära oss. Vi bestämde oss att köpa från Palméns eftersom de lär ha bra kött. Vi valde Entrecote som sedan kryddades på plats så det var bara för oss att grilla. Palméns butik har funnits sedan 1950 och det är en av få butiker där det ännu finns en betjäningsdisk där man får fint kött. Medan vi köpte visade han oss hur riktig Entrecote skall se ut och det här var helt klart något annat än det man brukar få köpa för 15 euro kilot i större affärer. Jag grillade biffarna på vår vedgrill och de blev verkligt bra. Det här var kött av bästa kvalitet och jag kommer nog att köpa kött från Palméns senare i sommar också. Trots att affären ligger endast 5 kilometer från oss har jag inte besökt dem på 25-30 år, men nu kommer det nog att bli oftare.

20150619_164032

Till biffarna valde jag Jean Leons Vinya La Scala Gran Reserva 2001. Vinet är gjort på Cabernet Sauvignon. Jag köpte vinet när vi besökte dem förra hösten (läs mera här) och priset var omkring 30 euro. Här fanns inslag av ek, plommon, torkade frukter och cederträ. Jag tycker att vinet var riktigt bra att dricka redan nu och jag tror inte att det skulle bli bättre med tiden. Om man vill ha ett bra vin som är gjort på en för icke-området typisk druva skall man välja det här. Jag gillade det starkt och det fungerade bra i kombination med maten.

20150620_202138

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

