Celler Piñol

Celler Piñol Mather Teresina 2008

Jag beställde förra veckan litet vin från Celler Piñol som vi besökte under vår resa till Katalonien förra året (läs mera här). Eftersom jag har nytt vin på väg bestämde jag att vi kunde dricka ett av de vin som vi köpte därifrån och lördagen till ära valde jag Mather Teresina 2008.

Vinet är gjort på 50% Garnacha, 30% Carignan och 20% Morenillo. Stockarna är relativt gamla, i medeltal cirka 35-75 år. Alkoholhalten är 14.9 % och enligt producenten skall man dricka vinet före 2020. Jag skrev en kort recension redan förra året, men här kommer några kommentarer om det vin som vi drack nu.

20151003_190350

Färgen är mörkröd med tydligt bruna inslag. Doften är kraftig, kryddig med aningen oxiderade toner. Smaken är fyllig, kraftig och har tydliga inslag av torkade frukter. Strukturen hos vinet är bra, här finns tydliga tanniner som dock är litet avrundade redan och eftersmaken är lång. Det här är ett riktigt bra vin som jag kan rekommendera åt alla. Priset då man köper det direkt från producenten är 22 euro och därtill kommer cirka 6 euro per flaska om man beställer det direkt. Det här är trots de relativt höga transportkostnaderna ett riktigt prisvärt vin som fungerar bra tillsammans med mat.

Till det här kan tilläggas att vi drack Pinols Portal 2011 för några veckor sedan och med tanke på det låga priset på 9 euro per flaska så är det också något jag varmt kan rekommendera. Så som jag skrev efter besöket förra året är Pinol en producent som gör bra vin till relativt låga pris och om ni någon gång får tag på dem så lönar det sig att köpa.

20151003_185653

Det här inlägget postades i Celler Piñol, Katalonien, Upplevelse. Bokmärk permalänken.

Kommentera

