Viinivuosi 2016 / Vinåret 2016

För svensksårkig del läs längre ner.

Uusi vuosi on alkanut lumisissa merkeissä ja nyt on hyvä tilaisuus katsoa eteenpäin ja miettiä mitä uusi vuosi tuo tullessaan. Vietettiin uuden vuoden iltaa hyvin ystävien kanssa pöydällä meillä oli Toast Skagen, Coeur de Filet Provencale ja suklaamousse joka oli tehty tummasta suklaasta. Näiden ruokien kanssa tarjottiin seuraavat viinit:

André Clouet Grande Réserve Blanc de Noirs Brut

Celler Pinol l’Avi Arrufi 2011

Casa Emma Soloìo 200620151231_164608

Shamppanja oli ostettu Alkosta, mutta muut viinit olen ostanut suoraan tuottajilta kun olemme käyneet Italiassa ja Espanjassa. Viinit olivat mielestäni hyviä, mutta Celler Pinolin valkoinen l’Avi Arrufi ei ollut ehkä ihan paras valinta Toast Skagenin kanssa, mutta viini oli muuten kyllä hyvä. Punainen Supertoscanalainen sen sijaan toimi erittäin hyvin naudan sisäfileen kanssa ja valinta osui hyvin.

Mitä sitten uusi viinivuosi tuo tullessaan? Tässä muutama asia joka tulevat mieleen:

  1. Aloitan 1.1.2016 Sibbo Munskänkarna viiniyhdistyksen puheenjohtajana. Odotan tulevaa kolme vuotta innolla ja on erittäin mielenkiintoista päästä luotsaamaan tätä yhdistystä. Meillä on hyvä ja aktiivinen yhdistys ja jo tästä syytä olen varma siitä, että tulen oppimaan tästä paljon.
  2. Vuoden Viinit kilpailun tuomarointi alkaa nyt taas tammikuussa. Kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut tämä on hyvä tilaisuus päästä maistamaan viinejä ja lisäarvoa antaa myös se, että pitää arvioida jokainen viini sokkona. Tulokset julkaistaan maaliskuussa, mutta sitä ennen tulee olemaan muutama viikonloppu joka menee täysin viinien parissa.
  3. Helsingin Munskan kanssa meillä pyörii nuo 2- ja 3-tason maisteluryhmät ja yritän taas mahdollisuuksien mukaan osallistua niihin niin paljon kuin vain pystyn. Näissä tilaisuuksissa oppii erittäin paljon ja nämä antavat hyvät eväät vuoden 2017 3-tason käytännön koetta varten.
  4. Vuoden kohokohta tulee olemaan matka Bordeauxhin. Sinne mennään lokakuussa ja koska en ole ikinä käynyt siellä tulee olemaan loistava tilaisuus tutustua alueeseen ja sen tuottajiin.

 

Det nya året har börjat och vi har äntligen fått snö också här i södra Finland. Nu är det ett ypperligt tillfälle att se framåt. Vi firade nyårsafton tillsammans med goda vänner och på bordet fanns Toast Skagen, Coeur de Filet Provencale och chokladmousse gjord på mörk choklad. Till maten hade jag valt följande vin:

André Clouet Grande Réserve Blanc de Noirs Brut

Celler Pinol l’Avi Arrufi 2011

Casa Emma Soloìo 2006

Champagnen hade jag köpt från Alko. De andra vinen har jag köpt under våra resor i Italien och Spanien. Alla vin var bra, men det vita l’Avi Arrufi från Celler Pinol var kanske inte det bästa till Toast Skagen. Vinet var i alla fall mycket bra och prisvärt. Det röda Supertoscan-vinet från Casa Emma fungerade däremot utmärkt med maten och här tycker jag att jag lyckades välja ett riktigt bra vin.

Här nedanför försöker jag lista några saker som jag kommer på då jag tänker på det kommande vinåret 2016:

  1. Jag börjar som ordförande för Sibbo Munskänkarna från och med 1.1.2016. Jag ser med spänning fram emot de tre följande åren. Vi har en bra och aktiv förening och jag är säker på att det här kommer att ge mycket och att det kommer att vara lärorikt.
  2. Domararbetet inom föreningen Vuoden Viinit ry börjar igen i januari. Som jag tidigare skrivit är det här ett ypperligt tillfälle att smaka på många vin och det som gör det extra spännande är att alla vin provas helblint och att man dessutom skall ge poäng och beskrivning av varje vin.
  3. Tillsammans med Helsingin Munskänkarna har vi också aktiva 2- och 3-betygsprovingsgrupper. Jag skall i år försöka delta i de här så mycket som möjligt för de är väldigt lärorika och jag tror att det här ger alla möjligheter att klara av det praktiska 3-betygsprovet som ordnas 2017.
  4. Årets höjdpunkt kommer att vara resan till Bordeaux i oktober 2016. Jag har aldrig varit där tidigare, men nu är det alltså dags att bekanta sig med området, producenter och deras vin.

20151231_182855

Det här inlägget postades i 3-betyg, Casa Emma, Celler Piñol, Champagne, Frankrike, Helsingin Munskänkarna, Italien, Munskänkarna, Nyår, Rödvin, Spanien, Upplevelse, Utbildning, Vuoden viinit. Bokmärk permalänken.

Kommentera

