Bott-Geyl Schoenenbourg Riesling Grand Cru 2009

För svenskspråkig del läs längre ner.

Vierailimme Bott-Geylin tilalla vuonna 2011 kun oltiin kotimatkalla Italiasta. Heidän tilansa sijaitsee Alsacesssa Beblenheimin kylässä. Oli aikoinaan upea vierailu missä saatiin maistaa kaikkia heidän viinejä ja omistaja kertoi heidän tilasta ja viineistä jne. Ostettiin muutama pullo kotiin ja olen aina välillä ottanut pullon kellarista ja seurannut miten ne kehittyvät.

Viime sunnuntaina teki mieli hyvää Rieslingiä joten kellarista tuli mukaan heidän Schoenenbourg Riesling Grand Cru 2009. 2009 on Alsacessa aika huono vuosikerta jos vertailee esimerkiksi 07:aan tai 08:aan. Robert Parker on aikoinaan antanut tälle viinille 89 (arvioitu 2011) ja suositus on, että pitäisi juoda 2011-2023.

Viini maksoi aikoinaan 20.70 euroa joten ei ole hinnalla pilattu ja tykkään kyllä tästä viinistä erittäin paljon. Siinä on Rieslingin tyypillisiä piirteitä, mutta se jää kuitenkin hieman ohueksi. Olin kyllä odottanut vähän enemmän joten voinen sanoa että kyseessä on lievä pettymys. Hinta-laatu suhde on kuitenkin ihan kohdallaan, mutta en pitäisi tätä enää kellarissa. Pari pulloa minulla on vielä, mutta aion kyllä juoda pois seuraavan vuoden aikana koska en usko että tämä kehittyy tästä enää.

Jos matkustatte Alsacessa suosittelen menemään Bott-Geylille koska he tekevät hyviä viinejä ja niitä saa ostaa paikan päällä hyvään hintaan. Alkosta näitä viinejä ei saa, mutta jos matkustatte Ruotsiin niin kannattaa käydä Systembolagetissa koska siellä on tällä hetkellä myynnissä vuosikertaa 2012 joka on parempi kuin 2009.

20160424_190832

Vi besökte Bott-Geyl år 2011 då vi var på väg hem från Italien. Bott-Geyls vingård ligger i byn Beblenheim i Alsace. De tog väl emot oss och vi fick smaka på alla deras vin under vårt tvåtimmes besök där. Vi köpte också hem några flaskor av deras vin som jag lagrat i källaren och vi har ibland öppnat någon flaska för att se hur det utvecklats.

Senaste söndag ville jag ha ett bra Riesling-vin till maten och då tog jag deras Schoenenbourg Riesling Grand Cru 2009. År 2009 är överlag en ganska dålig årgång i Alsace om man jämför med till exempel 2007 eller 2008. Robert parker har år 2011 gett 89 poäng åt det här vinet och skriver att man skall dricka det mellan 2011 och 2023.

Vinet var relativt förmånligt då det kostade 20.70 euro på plats och jag tycker att det är ett bra vin. Här finns för Riesling och området typiska inslag, men det blir trots allt lite väl tunt. Jag hade nog väntat mig litet mera så det är nog en liten besvikelse. Pris-kvalitet förhållandet är i alla fall bra, men jag rekommenderar inte att lagra det längre. Själv har jag ett par flaskor i källaren och jag tänker nog dricka upp dem inom de kommande året.

Om ni reser i Alsace så kan jag varmt rekommendera att besöka Bott-Geyl. De gör bra vin till ett bra pris. Man kan inte köpa deras vin på Alko, men på Systembolaget finns det flera till salu, bland annat Schoenenbourg 2012. Den här årgången har värderats klart bättre än 2009 så jag rekommenderar att prova på den.

Det här inlägget postades i Alsace, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

