Erilainen palautumisjuoma / En annorlunda återhämtningsdryck

För svenskspråkig del läs längre ner.

Kuten kirjoitin jo aikaisemmin blogirintamalla on ollut aika hiljaista viime aikoina ja yksi syy tähän on ollut viime viikkojen tai voisi jopa sanoa kuukausien maratonharjoittelu. Viime lauantaina oli vihdoin aika. Lähdin Tukholmaan jo perjantaina jotta kaikki olisi varmasti valmista ajoissa. Oli suoraan sanoen jännittynyt olo vaikka olenkin juossut täyspitkän maratonin aikaisemmin.

Lauantaina sää Tukholmassa oli aivan loistava, aurinko paistoi ja lämpötila oli noin 18 °C. Harjoittelukaudella oli ollut tiettyjä haasteita, mutta kun pääsin matkaan nämä oli kaikki jo unohdettu ja fiilis oli alusta lähtien ihan huippu. Pääsin lopulta maaliin jopa 11 minuuttia alle tavoiteajan joten olen enemmän kuin tyytyväinen.

20160606_201550

Herää ehkä kysymys miksi haluan juosta maratonin koska se vaatii kuitenkin paljon treeniä ja myöskin sitä että pitää luopua tietyistä asioista kuten esimerkiksi viinitastingeistä jne. Yksi syy on tienkin itsensä voittaminen. Toinen syy on se, että tällä tavalla on pakko pitää itseään hyvässä kunnossa. Tänä vuonna olen myös yrittänyt keskittyä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin jossa olen muun muassa yhdistänyt juoksutreenit muihin treeneihin ja kiinnittänyt enemmän huomiota ruokavalioon ja näin ollen olo on nyt paljon parempi kuin aikaisemmin ja huomaan jo nyt, että palautumisaika tästä maratonista tulee olemaan paljon lyhyempi.

Kolmas syy on myös se, että tämä on taas hyvä syy nauttia samppanjasta. Kun pääsin lauantaina kotiin myöhään illalla avattiin yhdessä vaimoni kanssa pullo Krug Grande Cuvée. Meillä sattui olemaan pieni (37.5 cl) pullo kotona ja mikä voisikaan olla parempi syy avata pullo ja nauttia tästä yhdessä rakkaan kanssa. Pääsin Grand Champagne Helsinki tilaisuuden aikana maistamaan eri samppanjoita Krugilta joten tiesin nyt mitä odottaa. Samppanja ei tietenkään tuottanut pettymystä ja kun lasi oli kädessä ja mietti päivän tapahtumia niin oli voittajafiilis.

20160606_163045

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har det varit ganska tyst på bloggfronten och en orsak har varit de senaste veckornas eller kanske rentav månadernas maratonträning. Senaste lördag var det äntligen dags. Jag åkte till Stockholm redan på fredagen för att minimera risken för otrevliga överraskningar. Jag hade nog en hel del fjärilar i magen trots att jag sprungit ett maraton tidigare.

Vädret på lördagen var perfekt för löpning, det var klart och omkring 18°C. Under träningssäsongen hade det ibland varit vissa motgångar, men allting var glömt när jag väl kom iväg. Jag kom slutligen i mål hela 11 minuter under måltiden och därmed är jag mer än nöjd.

Det som någon kanske kan fråga sig är varför jag springer så här långa sträckor. Maratornlöpning kräver mycket tid och träning och ibland har jag nog varit tvungen att låta bli att gå på vinprovning och andra trevliga tillfällen. En orsak är förstås att man på det här sättet kan överträffa sig själv. En annan orsak är också att man är tvungen att hålla sig själv i god kondition. I år har jag också fokuserat en del på annan träning och på kosten och därmed mår jag bättre än tidigare. Jag har redan märkt att återhämtningstiden jämfört med i fjol kommer att vara betydligt kortare.

Den tredje orsaken är att det här är ett bra tillfälle att njuta av champagne. När jag väl kom hem sent på lördag kväll öppnade vi tillsammans med frun en flaska Krug Grande Cuvée. Vi råkade ha en liten (37.5 cl) flaska i källaren och vad skulle väl vara ett bättre tillfälle att njuta av champagne med sin kära? Under Grand Champagne Helsinki hade jag möjlighet at smaka på flera av Krugs champagne så jag visste nog att det skulle vara bra. Champagnen blev verkligen ingen besvikelse och det här var också det bästa sättet att njuta av dagens händelser.

sthlmmarathon

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

