Paris

 

20161011_173947

Jag måste väl börja med att erkänna att jag aldrig varit i Paris tidigare. Det här är helt klart en stad som man måste besöka och som jag läst mycket om. Eftersom vi skulle åka på vinresa till Bordeaux var det bra att börja med ett par dagar i Paris för att samtidigt få uppleva staden som alla pratar om. Vi hade egentligen inte gjort upp något detaljerat program utan visste bara att vi tänkte besöka några sevärdheter, äta och dricka gott samt bara vara tillsammans i denna underbara stad.

Vi kom till Paris vid lunchtid och efter att vi checkat in på vårt hotell gav vi oss i väg för att leta reda på ett ställe att äta lunch på. Jag har en tidigare kollega som besökt staden mera än 50 gånger så han hade briefat mig om vad man skulle göra där och dessutom fick jag en restauranglista på 6 sidor där det fanns restauranger där han varit och som han rekommenderade. Vi valde La Criée som låg nära Gare Montparnasse och samtidigt nära vårt hotell. Det här är en kedja som har restauranger på flera ställen. Maten var bra och till det här drack vi av husets vin som passade utmärkt till maten och kostade endast 15 euro för en halv liter. Servicen fungerade bra trots att det var litet språkproblem, men överlag kan jag varmt rekommendera det här stället om man vill äta fisk eller skaldjur. Vi var de enda turisterna och stället var i stort sett fullt vilket också är ett bra tecken.

Efter lunchen begav vi oss ut och besökte bland annat triumfbågen och Eiffeltornet. Det blev en lång dag och vi rörde oss främst till fots så det var med trötta ben vi kom tillbaka till hotellet. Så var det dags för mat igen och nu valde vi en typisk fransk Bistro nämligen La Bastide d’Opio.

Här åt vi en utsökt trerätters middag. Vinlistan var ganska kort så jag valde ett vin från södra Rhone. Vinet är ett enkelt Rhone-vin gjord på de för området typiska druvorna Grenache och Syrah. Eftersom det hade några år på nacken var det mjukt och jag skulle nästan säga sammetslen. Inget stort vin i sig, men det passade utmärkt till maten och det var ett riktigt bra val.

Nästa morgon satte jag på löpskorna och gav mig i väg redan innan det blivit ljust. Det var en magisk känsla att springa längs med Seine och se Versailles och Notre-Dame när solen gick upp. Jag skulle önska att man kunde springa morgonlänken på liknande ställen varje dag.

Förmiddagen gick vi igen runt på stan och sedan var det igen dags för lunch. Nu gick vi till Le Machon d’Henri som ligger granne med La Bastide d’Opio. Även här var maten bra efter att vi avslutat lunchen gick vi igen omkring i staden och upplevde storstadslivet. Det gjorde riktigt gott för maten var riktigt mättande och känslan var främst den att vi inte orkar äta någonting under resten av dagen. Därför blev det bara en enkel pizza på kvällen och följande morgon satte vi oss på tåget mot Bordeaux. Mera om det kommer senare.

Två dagar i Paris är nog alltför kort tid och jag är redan säker att jag kommer att åka dit på nytt. Det finns restauranger överallt och de som vi valde var alla bra, trots att det var frågan om allt annat än fine dining. Men det här var att bra sätt att börja en veckas resa i Frankrike och nu har jag i alla fall en litet bättre bild av staden som alla pratar om.

20161012_145953

Det här inlägget postades i Frankrike, Paris, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

