Grand Champagne Helsinki 2017

 

20170512_095421Så var det igen dags för Grand Champagne Helsinki som ordnades för tredje året i rad i gamla studenthuset i Helsingfors. För mig var det andra gången jag deltog och om det är en vinmässa som man skall besöka i Finland så är det definitivt den här för jag vågar nog påstå att det är den bästa som ordnas. Frågan som man kanske kan ställa sig är varför.

Här får man koncentrera sig på endast Champagne och det är redan en bra utgångspunkt. Man behöver inte fundera på att man skall hinna smaka på så många olika typers vin som möjligt utan här kan man i stället försöka hitta de allra bästa Champagnerna som finns tillgängliga och utbudet är stort med över 200 Champagne så man är tvungen att välja och vraka bland många intressanta vin. På basen av vad jag smakade så är utbudet också riktigt bra.

Atmosfären och tidpunkten är toppen. Här finns så mycket kunnande bland både producenter, importörer och arangörer att det också är ett ypperligt tillfälle att lära sig något nytt. Hela tillställningen är gjort på så sätt att man känner sig välkommen redan från början och stilistiskt är det så snyggt gjort att man bara kan stanna upp och se sig omkring och njuta. Platsen är helt rätt och samtidigt något helt annat jämfört med en vanlig mässa i till exempel mässcentrum. Det här i kombination med att evenemanget ordnas på våren då mitt och säkert också många andras intresse för Champagne ökar gör att det blir så bra som det är.

Det som också gör det bra är att man träffar många bekanta med samma intresse samt producenter som man träffat förut. Det att Cyril Janisson kommer och hälsar glatt och öppenhjärtigt med orden trevligt att träffas igen gör det också något alldeles speciellt. Det här och att man dessutom lyckas få hit så många intressanta personer och källarmästare från världsberömda Champagnehus gör att man ibland glömmer bort att vi faktiskt befinner oss i Finland.

Utbudet av Champagne är också så bra som man förväntar sig. Här finns allt från standard Champagne till årgångs Champagne från 1990-talet men också mera speciella vars stil är litet annorlunda än vad jag är van med. På det här sättet får man en bra överblick av vad som finns och för mig som inte är någon expert på Champagne så leder det också att intresset för Champagne bara ökar.

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till Taru, Christian och Essi för arrangemangen och för att jag fick möjlighet att delta. Som jag konstaterade i inledningen är det här den bästa vinmässan som ordnas i Finland och jag ser redan fram emot nästa år!

Jag har bifogat några bilder på Champagne som jag tyckte var speciellt bra och intressanta. Det här baserar sig bara på det som jag hann smaka på för trots allt hann jag bara smaka på en bråkdel. Evenemanget är öppet tre dagar och jag kunde mycket väl tänka mig att delta alla tre dagar för att hinna med ännu mer. Men å andra sidan är det bra att ha något kvar till nästa år.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

