Weingut Steininger

20170513_121211

Jag har under hela våren skrivit om Österrike och Niederösterreich då jag gjort Munskänkarnas 3-betygsuppsats. Jag har nu uppsatsen färdig och har fått den godkänd och hade från början tänkt besöka området innan jag gjorde uppsatsen tidigare, man hann aldrig göra det före jag fick den klar. Nu var det äntligen dags och jag valde ut några producenter i Wachau, Kamptal och Kremstal som verkade intressanta.

Direkt efter att jag anlände till Österrike åkte jag till Steininger som ligger i Kamptal. Steininger är en producent med en odlingsareal på cirka 45 hektar och de gör cirka 300 000 flaskor vin per år. Av deras produktion består cirka 30% av mousserande vin som de gör enligt den traditionella metoden. Speciellt kända är de för sina mousserande vin som är endruvsvin av Grüner Veltliner och Riesling. Det här är ett familjeföretag som drivs av föräldrarna tillsammans med deras tre döttrar. Under mitt besök togs jag emot av deras dotter Eva Steininger och fick lära mig mycket nytt om deras vinproduktion samt deras filosofi att göra vin.

Viktigaste exportmarknaden hos dem är Finland, Nederländerna och USA och de sätter stort fokus på marknadsföring genom att resa runt till olika mässor och provningar världen runt. Av totala produktionen går cirka 40% till export.

 

 

Under provningen hos dem fick jag smaka på 16 olika vin. Deras mousserande vin är annorlunda jämfört med många andra mousserande vin på det sättet att de sätter fokus på att druvans egenskaper är lätta att känna igen. Alla deras mousserande vin är endruvsvin och man kan tydligt känna igen vilken druva de är gjorda på och de har sin egen stil. Alla lagras minst 18 månader innan de kommer till försäljning. På basen av de mousserande vin som jag smakade på är det klart att de gör riktigt bra vin. Det är kanske inte riktigt vad man förväntar sig då man dricker ett mousserande vin, men å andra sidan är det både bra och intressant att det har sin egen stil. År 2016 har också den nya lagen för mousserande vin tagits i bruk och det innebär bland annat längre lagringstid och det här är en av orsakerna till att Steininger utvidgar sin källare. Tanken är att den skall vara färdig ännu under hösten i år, men nu bestod den endast av ett stort hål i marken där två grävsmaskiner jobbade på för fullt.

Bland vitvinen var min favorit Riesling Steinhaus 2012. Det här är ett vin som är ganska fylligt och fruktigt med riktigt lång eftersmak. Också här är det klart att de har sin egen stil, men de lyckas uppnå ett vin som är drickbart redan nu, men jag skulle också mycket väl kunna tänka mig att hålla det i källaren under en längre tid ännu. Andra favoriter under provningen var Grüner Veltliner Grand Cru Kamptal Reserve och Riesling Seeberg 2015. Det var egentligen ganska svårt att rangordna de bästa vinen för tyckte att alla tre var bra, men om man ser på pris-kvalitet förhållandet håller jag i alla fall fast vid att det som jag nämnde först är det bästa.

Det här var mitt första besök hos en vinproducent i Österrike och resan kunde inte ha börjat bättre. Jag uppskattar stort den tid som Eva gav mig samt möjligheten att prova på så många bra vin. Om ni har tillgång till Steiningers vin så lönar det sig att smaka på dem för de är alla bra.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

