Grand Vin Helsinki 2017

Den här hösten har vi vinvänner belönats med flera evenemang på gamla studenthuset i Helsingfors. Den här veckan var det Grand Vin Helsinki 2017 som stog på tur och det var nu första gången som evenemanget ordnades. 

Teamet bakom Grand Vin är Ceestashops ägare Taru och Christian From och om man besökt Grand Champagne är det också mycket man känner igen. Stilistiskt är det snyggt gjort och fokus är också på många små detaljer som gör det trivsamt.
Vinmässigt marknadsfördes evenemanget med att man här får prova på litet bättre vin, kanske inte helt med de orden men budskapet var i alla fall det. Efteråt kan man fråga säg om det var så och mitt svar är absolut. Här fanns vin vars pris började litet över tio euro medan det dyraste låg på nästan 700 euro. Många vin hade ett pris på mellan 20-40 och därmed fanns det en hel del intressant att smaka på. 

Jag började genast med engelskt mousserande  hos Viinitie och det visade sig vara bra och satte också ribban högt. De hade också många bra vita som jag gillade. Efter att ha provat drygt tio vin av bra kvalitet gick vi till Vindirekt och här fanns det riktigt intressanta vin. De hade riktigt bra vita, men speciellt de röda gjorde stort intryck eftersom det fanns några toppar från Rhone i Frankrike. Värt att nämna är Jamets Cote-Rotie, Clapes Cornas, Chaves Hermitage och så slutligen Chateau Beaucastel som alla var bra.
Andra intressanta vin var både vita och röda från Portugal och förstås Penfolds Grange 2011 som jag lyckades få smaka på. Ett fint vin och första gången för mig jag smakar på detta kultvin och det gav stort intryck. 

För mig som gillar italienska vin var också Travia Wines vin från Toscana riktigt bra. Tero Lunnela berättade också att de öppnat vinbaren Bricco där man får deras vin glasvis. Det är ett ställe man måste besöka. 

Om man ser på att det här var första gången Grand Vin Helsinki ordnades så tycker jag att de lyckats utmärkt. Man märker tydligt att de har erfarenhet av att ordna Grand Champagne och allting löper lika smidigt. Här fanns också riktigt bra vin med och de som besökte tillställningen hade absolut möjlighet att prova på vin som man kanske inte annars gör. Jag hoppas på fortsättning nästa år.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

